• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۷۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اقتصادی » صنعت

تنظیم بازار خودرو با رفع خود تحریمی‌ها از صنعت خودرو

فعالان صنعت خودرو می‌گویند: برخی از تحریم‌هایی که در داخل وجود دارد مانند قیمت گذاری دستوری و کمبود مواد اولیه، باعث کاهش تولید خودرو شده است.

تنظیم بازار خودرو با رفع خود تحریمی‌ها از صنعت خودرو
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ قبل از سال ۹۷ اوضاع بازار خودرو مطلوب بودو علاوه بر تولید داخل، واردات خودرو هم انجام می‌شد و مشکلی در تنظیم بازار خودرو وجود نداشت، اما بعد از تحریم و خروج خودروسازان خارجی از بازار، اوضاع نابسامان شد؛ خودرو به اندازه کافی در بازار وجود نداشت و خودروسازان نمی‌توانستند جوابگوی نیاز بازار باشند. 
 
به مرور زمان خودروسازان اقدام به افزایش تولید و تامین نیاز داخل کردند و در کنار این موضوع خودرو‌هایی را داخلی سازی کردند که به خودرو ملی تبدیل شد، تارا و شاهین جزو خودرو‌هایی است که خودروسازان بعد از پشت سر گذاشتن موانع، آن‌ها را تولید و طراحی کردند.
 
نه تنها سر راه خودروسازان، بلکه در راه رشد تولید قطعه‌سازان نیز مشکلاتی قرار گرفت؛ موانع موجود برای ترخیص قطعات، تامین نشدن ارز، تغییر در نحوه دریافت مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که قطعه‌سازان با آن دست و پنجه نرم کردند. 
 
آقای آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه قطعه‌سازان در تامین مواد اولیه با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند، افزود: چالش‌های قطعه‌سازان مربوط به حال حاضر نیست و چند وقتی است که با آن سرو کار دارند و حتی هر روز نیز بر این چالش‌ها اضافه می‌شود. اصلی‌ترین چالش به عرضه مواد اولیه که هیچ گونه ارزبری یا وابستگی مواد خام به خارج کشور ندارد، برمی‌گردد؛ این مواد به قیمت پایه منفی ۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه می‌شود‏, آنجا هم به دلیل کمبود عرضه معمولا به مراتب بالاتر از قیمت بین المللی به دست تولیدکننده می‌رسد. 
 
وی ادامه داد: از جمله این مواد اولیه، می‌توان به صنعت پتروشیمی یا پلیمر اشاره کرد که عمدتا از گاز اتیلن یا محصولات داخلی و برای صنایع فولاد‏, آلومینیوم، مس از سنگ معدن استفاده می‌کنند. این مواد هیچ ارزبری ندارند، اما تولید کننده باید آن‌ها را به نرخ جهانی خریداری کند، متاسفانه در کشور با تغییر و نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه داخلی زودتر از مواد اولیه خارجی دچار نوسان می‌شود که اصولا افزایشی است. 
 
محبی نژاد به تاثیر تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از لحاظ داخلی‌سازی و خودکفایی، تحریم‌ها خیلی به نفع صنعت خودروی کشور شده است یعنی تحریم‌ها هر چه به صنعت خودروی کشور تحمیل کرد در عوض مزیتی همچون تقویت داخلی را به همراه داشت.
 
وی ادامه داد: در زمان تحریم، کشور‌هایی که در خودروسازی شریک تجاری ایران بودند از جمله فرانسه، کره جنوبی، آلمان و آن‌هایی که مواد اولیه قطعات را تامین می‌کردند از جمله ژاپن و سایر کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های اسپانیایی به دلیل تبعیت از تحریم‌های آمریکا قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه به ایران ندادند و بعد از آن خیلی سخت می‌توانستیم قطعات‌های تک (پیشرفته) تامین کنیم و چاره‌ای جز اینکه در مقطعی افت تولید داشته باشیم، نداشتیم.
 
محبی نژاد گفت: امروز یک فاصله معناداری با افزایش تولید در صنعت خودرو داریم در صورتیکه قرار بود هر سال افزایش تولید و صادرات و همچنین خودرو تجاری داشته باشیم.
 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد و افزایش شمارگان (تیراژ)، دستوری نمی‌شود و نیازمند یک برنامه منسجم و حمایت هدفمند است، افزود: باید تصدی‌گری دولتی، حمایت راهبردی و منطقی در کشور داشته باشیم. گام نخست در افزایش تولید اصلاح قیمت‌گذاری و گام دوم بحث نقدینگی است؛ نقدینگی خون در رگ‌های این صنعت است و اکنون با بحران نقدینگی در این صنعت رو به رو هستیم.
 
محبی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو نیاز به تغییر دارد، گفت: باید زیر ساخت را برای افزایش تولید فراهم کرد، زیرا توانمندی افزایش تولید وجود دارد، اما زیرساخت آماده نیست. اکنون این امکان وجود دارد که ۲ میلیون خودرو در سال تولید شود به شرطی که زیر ساخت‌ها فراهم باشد.
 
فعالان این صنعت می‌گویند: باید موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود تا با توان بیشتر اقدام به داخلی‌سازی قطعات کنند و در صنعت خودرو به خودکفایی کامل برسیم. 
 
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر رفع موانع در صنعت خودرو، گفت: خود تحریمی‌ها از بحث قوانین تا مجوز‌های دست و پا گیر و همچنین شرایطی که برای گرفتن مواد اولیه و ارز مورد نیاز واحد‌های تولیدی گذاشته می‌شود و قوانین متغییر و خلق الساعه، بر این صنعت تاثیر گذاشته است.
 
بیگلو افزود: لازم است با فرآیند مانع زدایی، فرآیند خود تحریمی داخلی از بین رود که با این اتفاقات می‌توانیم روند مثبت تولید را حفظ کنیم. 
 
در نهایت می‌توان گفت آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند، رفع موانع تولید در صنعت خودرو، با خروج دولت از قیمت‌گذاری آغاز می‌شود و با حذف جریان جواز خودروسازی، قطعه‌سازی و حذف دخالت‌هایی مانند الزام به استفاده از قطعه سازان خاص، آزادی فضای کسب و کار را در این صنعت رقم خواهد زد که می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.
 
گزارش از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کسب رتبه «عملکرد عالی» ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری
اکتشافات زمین شناسی با هوش مصنوعی
آغاز به کار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کهگیلویه و بویراحمد
توقیف کامیون حامل ۳ تن بذر بلوط فاقد مجوز در خرم آباد
رسیدگی به شکایت مردمی درباره بوی نامطبوع در روستای ریه بهارستان
دستگیری قاتل متواری و تحت تعقیب در گلپایگان
انتخاب معتمدان هیئت اجرایی مرکزی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا
امام باقر (ع) بنیان‌گذار نهضت علمی شیعیان
اقدامات حمایتی و توسعه دامپروری در شهرستان انگوت
درگذشت یک راهدار خراسان رضوی بر اثر سانحه رانندگی
نقره قاره کهن بر گردن بانوی دواتلون‌کار قم
۸۲۰ واحد مسکن ملی در شهرک سلیمانی اردبیل احداث می‌شود
کاهش ۸ درصدی ولادت‌ها در خراسان جنوبی
برگزاری نمایشگاه تخصصی آرد، نان و صنایع وابسته در زنجان
تشدید پایش و نظارت زیست‌محیطی در عرصه‌های طبیعی شهرستان ملارد
افتتاح نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی با حضور معاون اجرایی رئیس‌‌جمهور
۱۲۰ ثانیه؛ مروری بر خبر‌های ۳۰ آذر در قم
بزرگداشت هفتمین روز درگذشت آیت الله شاهچراغی در سمنان
قدردانی از عوامل سازنده برنامه ساختمون شیشه‌ای در سمنان
هم‌افزایی رسانه‌ای برای تبیین اندیشه‌های ماندگار علامه مصباح یزدی (ره)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
۲۴ محور شریانی و غیر شریانی مسدود است
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۵ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)