• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۳۸۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
اقتصادی » صنعت

ضرورت توقف تولید خودرو‌های باری قدیمی

برخی از خودرو‌های باری با بن سازه‌های قدیمی با اینکه فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه هستند همچنان تولید می شوند و در جاده ها تردد دارند.

  • لزوم توقف تولید خودرو‌های باری قدیمی
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ یکی از خودرو‌هایی که از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی است. شماره گذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت دولت، تولید این خودرو از سرگرفته شد. 
یکی دیگر از خودرو‌های باری قدیمی کامیون ۱۹۲۴ است که قدمت تولید آن به حدود ۶۰ سال می‌رسد.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: تولید خودرو‌های باری و تجاری قدیمی بخاطر نداشتن استاندارد‌های لازم و معیار‌های مصرف سوخت متوقف خواهد شد.
وی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بین وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروساز بنا شده امسال تولید بن پایه‌های قدیمی متوقف و بجای آنها محصولات جدید عرضه شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد در این‌باره می‌گوید: برای خودرو‌هایی نظیر وانت نیسان زامیاد، دوره‌ای گذار در نظر گرفته بودیم تا با محصولات جدیدجایگزین شوند، این دوره در سال ۱۴۰۳ به پایان میرسد و باید بن سازه‌های جدید در حوزه خودرو‌های تجاری و باری عرضه شوند چرا که خودرو‌های باری قدیمی امکان تغییرات متناسب با استاندارد‌ها را ندارند.
سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: برخی از خودرو‌ها با بن سازه‌های قدیمی از نظر ایمنی مسئله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود نمی‌توانند نمره قبولی بگیرند.
وی با شاره به ادامه تولید خودرو‌هایی نظیر نیسان آبی افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو‌های قدیمی دلیلی بر این نمی‌شود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمی‌کند اجازه تولید دهیم، آنچه امروز بعنوان استاندارد‌ها برای تولید خودرو در نظر گرفته می‌شود در واقع تعیین حداقل‌های کیفیت است، آنچه در استاندارد، تعیین شده با آنچه که انتظار مصرف کننده است تفاوت دارد و ما خودرو‌هایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند.
تمایل خودروسازان برای تولید خودروی قدیمی، سود بالای این محصولات است چرا که خودرو‌های قدیمی نیازی به سرمایه گذاری جدید برای ایجاد خطوط تولید ندارند و قالب‌های قطعات آنها برای سالیان سال سود میدهد.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودروسازی در اینباره می‌گوید: یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودرو‌های ساخت داخل مربوط به خودرو‌هایی با بن سازه‌های قدیمی است، سال‌ها پیش برای این خودرو‌ها سرمایه گذاری شده و قالب‌های قطعات تهیه شده است و با گذشت زمان، هزینه سرمایه گذاری آنها در صورت‌های مالی صفر می‌شود و این خودرو‌ها حاشیه سود بالایی دارند، چون دیگر نیاز به سرمایه گذاری جدید برای طراحی و تولید قطعات نیست.
وی گفت: در صنعت خودروسازی ما، خودر‌وهایی با بن سازه‌های (پلت فرم ها) قدیمی برای مدت طولانی تولید می‌شوند، چون خودروسازان و قطعه سازان می‌خواهند بدون سرمایه گذاری جدید، با همان قالب‌ها و طراحی‌های قدیمی از محصولاتشان سود ببرند.
گفتنی است؛ تولید نیسان آبی از سال ۱۳۴۹ در شرکت زامیاد وابسته به سایپا آغاز شد، زامیاد در طول این ۵۴ سال بار‌ها از تولید انبوه خودرو‌های جدیدتر نظیر وانت شوکا، وانت دُرکا، وانت ریچ، دیلی ایویکو، کارون و زاگرس خبر داد، اما هیچکدام از آنها دوام تولید نداشتند و نیسان آبی بیش از ۵ دهه بدون تغییر باقی ماند، همچنین تولید کامیون ۱۹۲۴ نیز از ۶۵ سال پیش آغاز شده و همچنان شرکت ایرانخودرو دیزل مشغول تولید آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هنوز بهترین ماشین بار است که هیچ جایگزینی ندارد واقعا بهتر این است که اپشنهای انها اضافه بشود
نظر شما
آخرین اخبار
جزئیات برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم و دوره تابستان دانشگاه آزاد
معرفی برترین‌های لیگ جهانی والیبال از «روی تور» شبکه ورزش
ممنوعیت آتش‌زدن کاه و کلش در مزارع برنج بابل
ادامه مبارزه با آفات بیولوژیک در مجموعه تاریخی بسطام
برداشت سیب زمینی تابستانه شهرستان بهار
مشارکت نوعدوستانه در کلاردشت؛ اهدای ۱۸۰۰۰ سی‌سی خون به نیازمندان
ثبت نام طلاب در دانشکده علوم قرآنی تهران
مهلت ثبت‌نام آزمون زبان MSRT تمدید شد
روایت ناگفته‌ها از سردار شهید حاجی‌زاده در «ملازمان حرم»
پذیرایی از زائران اربعین در ۶۳ موکب آذربایجان‌غربی
برداشت بیش از ۱۲ هزار تن انبه در سیستان و بلوچستان
اعلام زمان قرعه کشی لیگ برتر فوتبال
آتش‌زدن کاه و کلش مزارع برنج ممنوع است
طراحی و ساخت دستگاه هم‌زمان‌سازی تحریک الکتریکی متناوب فراجمجمه‌ای
افتتاح اولین مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن در البرز
تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی نیازمند توجه جدی و حمایت مستمر
زلزله شاهرود آسیبی به بنا‌های تاریخی وارد نکرد
پارچه‌های قاچاق در یزد توقیف شد
برگزاری مراسم چهلم شهدای حمله صهیونیستها، در سرخس
دریافت خدمات درمانی ۳۶ هزار مهاجر افغان حین خروج از کشور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تشکیل یگان‌های جدید «تکاوران تفنگدار دریایی» در کشور
زمین لرزه ۵/۱ ریشتری در فاضل آباد
زلزله بیش از ۵ ریشتری در فاضل آباد گلستان
وزیر ورزش نایب قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران را تبریک گفت
رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه فردا برگزار می‌شود
شورای نگهبان؛ نهادی حاکمیتی با پشتوانه مردمی و نظارت مستمر قانونی
عرضه امتیاز صادراتی؛ ابزار جدید تسهیل تجارت خارجی
احسان حاج‌صفی به سپاهان بازگشت
از دل تهدید تا اوج اقتدار؛ ۱۲ روزی که ایران را دوباره ساخت
جعفری: دختران ایران فراتر از انتظار ظاهر شدند
توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین به زائران کربلای معلی
استان تهران چهارشنبه تعطیل شد
سامانه‌های آسیب‌دیده پدافند هوایی جایگزین شدند
نتایج روز چهارم هفته سوم و برنامه آخرین روز مرحله مقدماتی
مردم ایران باطل السحر نقشه‌های دشمنان ایرانند
وزیر نیرو: از مردم بابت کاهش فشار آب عذرخواهی می‌کنیم  (۱ نظر)
هشدار عراقچی درباره سوءاستفاده ۳ کشور اروپایی از مکانیسم ماشه  (۱ نظر)