• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۵۰۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲
اجتماعی » جامعه و شهری
در نشست خبری ؛

واکنش عضو شورای شهر به عوارض طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان

­رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: خودرو‌های پلاک شهرستان اگر بیش از ده روز در ماه در محدوده طرح ترافیک تهران تردد داشته باشند باید عوارض طرح ترافیک را بپردازند. 

واکنش عضو شورای شهر به عوارض طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستانبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به مساله تردد خودرو‌های غیربومی در تهران تصریح کرد: تهران یک ایران‌شهر است؛ مردم از سراسر کشور برای کار، آموزش، درمان، خرید و تفریح به تهران می‌آیند و ما نیز باید پذیرای آنها باشیم؛ بنابراین ورود خودرو‌های شهرستانی به پایتخت هیچ محدودیتی ندارد. 
وی تأکید کرد:، اما در محدوده طرح ترافیک، تنها تعداد مشخصی از خودرو‌ها اجازه تردد دارند. به کسانی که با خودروی غیر پلاک تهران بخواهند وارد طرح ترافیک بشوند اجازه داده شده که در ماه تا ۵ روز بدون مشکل در طرح تردد داشته باشند. اما اگر ورود به محدوده  بیش از ۱۰ روز شد، دیگر یک مسافر محسوب نمی‌شود و باید عوارض متناسب پرداخت کنند. 
 اگر کسی تصمیم به اقامت در تهران دارد، باید پلاک خودرو را تغییر دهد
تشکری هاشمی در ادامه نشست خبری افزود: اگر کسی تصمیم به اقامت در تهران دارد، باید پلاک خودرو را تغییر دهد. کسانی که بدون تغییر پلاک به‌طور مستمر در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، باید مطابق مصوبات شورا عوارض طرح را پرداخت کنند. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین بر لزوم شناسایی این خودرو‌ها توسط سازمان تاکسیرانی تأکید کرد و گفت: هیچ‌کس مخالف کار نیست، اما باید چارچوب قانونی مشخصی بر آن حاکم باشد. اگر خودرویی در تهران فعالیت می‌کند، باید همانند خودرو‌های تهرانی تابع ضوابط شهری باشد. 
معاینه فنی و مسیری خلاف قانون 
تشکری هاشمی در ادامه با انتقاد از مراجعه برخی رانندگان تهرانی به شهر‌های دیگر برای دریافت معاینه فنی گفت: در حال حاضر ۲۷ مرکز معاینه فنی در شهر تهران فعال است، اما برخی رانندگان برای دریافت معاینه فنی به شهر‌های دیگر مراجعه می‌کنند. این مسئله باید بررسی شود، چرا که نشان می‌دهد استاندارد‌ها در مراکز بیرون از تهران به‌درستی رعایت نمی‌شود یا گریز از آنها آسان‌تر شده است. 
وی ادامه داد: لازم است دستگاه‌های مسئول فهرست مراکز خارج از تهران که از تهران به آنها مراجعه می‌کنند را بررسی کنند و به‌دقت بررسی شود. چرا که ۸۸ درصد منابع آلاینده هوا از منابع متحرک مانند خودروهاست و این امر به‌طور مستقیم بر کیفیت هوای پایتخت تأثیرگذار است.
تشکری هاشمی همچنین از اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۴ به ماموریت حمل‌ونقل خبر داد و  گفت: از مجموع ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شورا، نزدیک به ۵۰ درصد برای مأموریت حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است. 
وی با اشاره به جزئیات این بودجه اظهار کرد: برای خرید و تعمیرات اتوبوس در سال جاری، ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و برای توسعه و نگهداشت مترو حدود ٢٢/٠٠٠ میلیارد تومان مصوب شده است.
عضوشورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین برای آسفالت معابر، ۴ هزار میلیارد تومان بودجه و برای توسعه شبکه بزرگراهی شهر تهران و احداث تقاطع‌های غیر هم سطح هم حدود ۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این اعداد نشان‌دهنده اولویت توسعه حمل‌ونقل عمومی در مدیریت شهری پایتخت است. 
 در روند خرید واگن‌های مترو موانع در شرف برطرف شدن هستند
تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به کندی در روند خرید واگن‌های مترو اظهارداشت: در خصوص قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن، دولت شهید رئیسی اقدامات موثری را آغاز کرد و قرارداد‌ها عملیاتی شد، اما در مراحل ابتدایی با مشکلاتی  از سوی سازنده مواجه شدیم. این مسئله نیاز به ورود جدی دستگاه دیپلماسی و وزارت کشور داشت که خوشبختانه با پیگیری دولت، شهرداری و شورا،   موانع در شرف برطرف شدن هستند و امروز می‌توان گفت روند ساخت واگن‌ها روی ریل افتاده است. 
وی ادامه داد: توافقات در حال عملیاتی شدن است و انتظار می‌رود از اواخر امسال ورود واگن‌ها آغاز شود. این پروژه چهار سال زمان می‌برد و در صورت عدم بروز مانع، از سال ۱۴۰۵ آغاز و تا پایان سال ۱۴۰۸ ادامه خواهد یافت. 
 تولید قطار ملی با مشارکت کارخانه واگن‌سازی دنبال می‌شود 
تشکری هاشمی به پیشرفت در طرح قطار ملی نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با خرید واگن‌های چینی، طرح تولید قطار ملی نیز با مشارکت کارخانه واگن‌سازی دنبال می‌شود در حال حاضر اولین قطار ملی در مسیر پرند در حال آزمایش است و دومین قطار نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.
وی افزود: یک رام دیگر نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، و پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست امسال چهار رام قطار ملی وارد خطوط بهره‌برداری شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین از بازآماد (اورهال) بیش از ۳۰۰ واگن خبر داد و گفت: ما تنها به خرید فکر نکرده‌ایم، بلکه نگهداشت ناوگان نیز برای ما اهمیت داشته است. 
 تراموا در انتظار تحلیل کارشناسی 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه درباره طرح تراموا گفت: تجربه‌ای در این حوزه نداشته‌ایم و باید مطالعات پایه‌ای تراموا انجام شود. شهرداری حدود یک ماه پیش مطالعات اولیه را ارسال کرده و کارشناسان  در حال بررسی آن هستند. 
وی تاکید کرد: شورای شهر نیازمند مطالعات اقتصادی، اجتماعی، فنی و ترافیکی و همچنین تست‌های میدانی دقیق در مورد تراموا است.
وی همچنین گفت: ۱۷۵۰ دستگاه تاکسی برقی suv شاسی‌بلند وارد شده و پیش از آن نیز ۱۷۵ دستگاه خودروی سواری سدان وارد  شده است. همچنین لایحه‌ای برای نحوه واگذاری این خودرو‌ها پیش از عید به شورا آمد و قرار بر این شد که خودرو‌ها فقط به رانندگان تاکسی دارای خودرو فرسوده واگذار شود. 
تشکری هاشمی افزود: شورا  بودجه مناسبی برای ارائه وام‌های کم‌بهره یا بدون بهره به رانندگان تاکسی تصویب  کرده  و پیش‌بینی می‌کنیم طی دو ماه آینده واگذاری خودرو‌های شاسی‌بلند آغاز شود. 
 ۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌های برقی در راه تهران 
تشکری هاشمی همچنین از برنامه شهرداری برای واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خبر داد و گفت: توافق شد که در مرحله اول ۵۰۰ دستگاه وارد شود. تاکنون ۱۸۹ دستگاه تحویل شده، ۱۰۰ دستگاه در گمرک قرار دارد و مابقی در راه است. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد با خودروسازان داخلی افزود: برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ویژه خطوط بی‌آرتی با شرکت‌های داخلی و با مشارکت خارجی‌ها قرارداد بسته شده و طبق برنامه، این اتوبوس‌ها باید در شش‌ماهه اول سال وارد ناوگان شوند. 
تشکری هاشمی گفت: بنای ما بر این است که از توان داخلی حداکثر استفاده را ببریم. اما در مواردی که امکان‌پذیر نباشد، از تولیدات خارجی بهره خواهیم گرفت. با دو خودروساز داخلی نیز قرارداد بسته‌ایم، اما متأسفانه آنها به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده‌اند که در جلساتی دلایل آن، از جمله مشکلات ارزی، بررسی شده است. با این حال شورای شهر با جدیت پیگیر اجرای کامل قرارداد‌ها و حمایت از تولید داخلی است.
 ۹۰ درصد کرایه‌ها در حمل‌ونقل عمومی یارانه‌ای است
عضو شورای شهر تهران همچنین درباره یارانه حمل‌ونقل عمومی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد کرایه‌ها در سیستم حمل‌ونقل عمومی شامل مترو و اتوبوسرانی یارانه‌ای است و تنها ۱۰ درصد آن از مردم دریافت می‌شود، اما تاکسی یک مد حمل‌ونقل خصوصی است و نمی‌توان انتظار داشت مشابه مترو با یارانه اداره شود.
تشکری هاشمی با اشاره به تفاوت تعرفه‌ها در سامانه‌های مختلف حمل‌ونقل افزود: تاکسی‌های اینترنتی در برخی موارد بیش از سه برابر نرخ تاکسی‌های خطی از مردم دریافت می‌کنند. کدام بخش خصوصی را سراغ دارید که صرفاً به اقتضای شرایط مردم، خدمات خود را ارزان کند؟ راننده تاکسی با خودرو خود درآمد کسب می‌کند، در حالی که هزینه نگهداری، استهلاک و اسقاط خودرو برای او بسیار بالاست. 
وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم با ایجاد نظام حمایتی، کرایه‌ها را منطقی و عادلانه افزایش دهیم. از ابتدای اردیبهشت‌ماه، سقف افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در پایتخت ۳۶.۸ درصد مطابق سقف ابلاغی دولت خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
 جیرفت قطب کشاورزی جنوب کشور و آماده گسترش همکاری‌های تجاری است
فراخوان رویداد ملی با هوش مصنوعی، حقیقت را روایت کن
دعوت سه بازیکن تیم فوتبال ملوان بندرانزلی به تیم ملی امید ایران
ظرفیت پهلوگرفته در اقتصاد دریامحور
ارائه خدمات رایگان پزشکی از استان قم در پویش سلامت علوی
با هدف تسهیل دسترسی مردم به مسئولان ، تسریع در رسیدگی به مشکلات
افزایش ۳۴ درصدی تجارت خارجی ونزوئلا زیر سایه تحریم‌ها
اخبار گوناگون از نقاط مختلف کردستان
بسته خبری گیجگاه ۱۴۰۴/۱۰/۰۲
معرفی رئیس حدید هیئت بسکتبال لرستان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی همدان، به علت برودت هوا
همبستگی بیش از پیش نیرو‌های مسلح در راستای خدمت مضاعف به مردم
تاکید نماینده ماهنشان بر لزوم حمایت از کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی برای عبور از بحران آب
اعضای هیئت اجرایی انتخابات شورا‌های اسلامی کهنوج مشخص شدند
سه شنبه نظارتی مجلس با حضور تیم اقتصادی دولت
اختتامیه سیزدهمین جشنواره مقاومت در یزد
مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی در قم
طرح‌های هادی و قصه پر غصه ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی
هیچ فعالیت کشاورزی بدون پیوست محیط زیستی تایید نمی‌شود
پایان انتظار برای تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره ۸ زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
توافق طرف‌های یمنی برای تبادل هزاران اسیر
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
مدارس ابتدایی استان تهران جز فیروزکوه و رباط کریم مجازی شد
فرمانده کل ارتش: به هر شرارتی با قاطعیت پاسخ خواهیم داد
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۶ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)