پخش زنده
امروز: -
ترانزیت خارجی کالا از مسیر ایران در سال ۱۴۰۳ به ۲۱ میلیون و ۹۱۳ هزار تن کالا رسید در مقایسه با سال قبل از آن ۲۲ و نیم درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛ برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، شکسته شدن حدنصاب ترانزیت کالا از ایران را با حضور مدیر کل پشتیبانی و لجستیک سازمان توسعه تجارت، معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سایر کارشناسان در حوزه تجارت و حمل و نقل کالا بررسی کرد.
سید محمدعلی امامی، مدیر کل پشتیبانی و لجستیک سازمان توسعه تجارت گفت: زیرساختهای حمل و نقل و حضور در کریدارهای بینالمللی یکی از جدیترین بحثهای موجود در حمل و نقل بین المللی کالا است.
کشورهای همسایه نیز به دنبال جذب بار بین المللی برای درآمد در حوزه حمل و نقل هستند.
وی افزود: ما باید به دنبال هماهنگی در توسعه حمل و نقل و زیرساختهای آن در مبدا و مقصد باشیم. برای رسیدن به این هدف در برنامه هفتم توسعه ستاد ترانزیت در نظر گرفته شده که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی است و ریاست آن به عهده ریاست جمهوری یا معاون اول رئیس جمهور است. با پیگیری و برگزاری ستهای این ستاد میتوان به هماهنگی مورد نظر رسید. به دلیل اختلافاتی که در مرزها و گمرکهای مرزی در اجرای عملیات حمل و نقل بین المللی وجود دارد، ایفای نقش مطلوب در حوزه حمل و نقل بین المللی سخت خواهد بود. تضاد سازمانهای مختلف در حوزه پایانههای مرزی باعث ایجاد مشکلات در تسهیل فرایند ترانزیت شده است. معطلی ناوگان حمل و نقل برآیند این مشکلات است.
حمید محمدی ، معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره سابقه شکست نصاب ترانزیت گفت: این برای دومین سال پیاپی است که حد نصاب ترانزیت شکسته میشود.
وی ادامه داد: در سال گذشته نیز ترانزیت جادهای ۱۴.۷۵ میلیون تن بود و امسال نیز در بخش جادهای به ۱۸.۵ نیم میلیون تن رسید که ۲۵ درصد از هدفگذاری حمل و نقل جادهای که در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است (۱۶ میلیون تن)با افزایش روبرو بوده است.
وی درباره برنامه وززارت راه و شهرسازی در زمنیه ترانزیت افزود: برنامه وزارت راه و شهرسازی فعالسازی دیپلماسی حمل و نقل با کشورهای همسایه بوده است. جلسات کمیتههای مشترک با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان که با کاهش عوارض میان دو طرف همراه بوده همچنین با کشور ازبکستان عوارض دو طرف که ۴۰۰ دلار بود ، فعلاً به صورت یک ساله حذف شده است.
سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعهت جارت خانه صمت در این برنامه گفت: ما به دلیل تعدد همسایگانی که داریم و کشورهای همسایه همسایههای ما که محصور در خشکی هستند، از موقعیت ترانزیتی یژهای برخوردار هستیم.
این مزیت باعث شده کشورهای همسایه رغبت داشته باشند برای عبور کالاهای خود از مرزهای ایران استفاده کنند. مثلاً استفاده کشور عراق برای ترانزیت مشتقات نفتی ترکمنستان برای ترانزیت مشتقات پتروشیمی و ، عبور غلات روسیه ، تنها برخی از ظرفیتهای ترانزیتی ایران برای کشورهای همسایه بوده است.
علیرضا چشم جهان، کارشناس حوزه حمل و نقل درباره لزوم بهره بردای از فرصت های ترانزیتی گفت: کشور ما در طول چند سال اخیر فرصتهای زیادی را برای افزایش مقدار کالای عبوری از کشور داشته است. اما رجوع به آمار نشان میدهد که روسیه فقط یک درصد از حمل و نقل کالای تجاری خود را از طریق ایران انجام میدهد. یا کشور هند که از شرکای تجاری ما در حوزه کوریدور شمال جنوب است، ارتباط دریایی مستقیم میان بنادر هند و بنادر روسیه را برقرار کرده است و در عمل این کالاها از مسیر ایران عبور نمیکنند.
چشم جهان افزود: یکی از فرصتهای حمل و نقل برای کشور حمل و نقل غرب به شرق با محوریت بندر چابهار است که پیشرفت این پروژه چندان قابل توجه نبوده است. اقداماتی که ما باید انجام دهیم در دو بخش قابل بررسی است. اول اینکه، تکمیل اط ضعف در شبکههای سختافزاری مانند اتصال راه آهن چابهار و تکمیل مسیرهای مفقوده در این مسیر که باعث کم شدن سرعت ناوگان جادهای و ناوگان ریلی شده است. دومین اقدام، ایجاد ستاد مشترک برای رصد کردن فعالیت رقبای ما در مسیرهای اطراف کشور و رصد این اتفاقات برای افزایش رقابت پذیری با این کشورها است.