پخش زنده
امروز: -
معاون فنی و امور زیربنایی اداره کل راه آهن استان: ۱۲ کیلومتر حریم ریل راه آهن در محدوده خیابان ایمان و میدان همافر در صورت تامین آب با کاشت درخت حصارکشی میشود.
سامعی در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد گفت: حدودا ۲۴ کیلومتر مسیر دو طرفه مجاور ریل راه آهن با منطقه مسکونی در شهر یزد داریم که تاکنون ۱۲ کیلومتر یک طرف تمام مسیر دیوار حریم نصب شده است.
وی با بیان اینکه در مقاطعی هم حدود ۴ کیلومتر هر دو طرف دیوار حریم وجود دارد ادامه داد: مراجعات متعددی از طریق نمایندگان محلی در رابطه با دلگیر شدن محله، نا امنی و انباشت زباله در پشت دیوارها داشتیم و خواستار حذف دیوارها بودند.
سامعی ادامه داد: به دنبال این اعتراضات تجربهی مشترکی را با شهرداری شروع کردیم، نخالهها و ضایعات منتقل، نهالکاری آغاز و فضای سبز جایگزین ادامه ساخت دیوار حریم به آن زمختی شد.
معاون فنی و امور زیربنایی اداره کل راه آهن استان با اشاره به اینکه برای آبیاری و تامین آب این درختان به مشکل خوردیم گفت: حدود ۳ کیلومتر از این درختکاری شده و پیگیریم از طرف شهرداری این مهم را به سرانجام برسانیم و یک طرف حریم باقی مانده را با فضای سبز پوشش دهیم.
سامعی ادامه داد: برای امنیت عابران باید مردم و مجاورین ریل فرهنگ زندگی کنار ریل را یاد یگیرند که خوشبختانه در سالهای گذشته با ارتقای فرهنگ زیست کنار ریلی و ساماندهی مسیرهای عبور که برای عبور عابرین پیاده، تقریبا ۱۵ پل بزرگ در محدوده شهری ساخته شده و پلهای کوچک هم ساماندهی شده تعداد برخوردها با عابران پیاده به شدت کاهش یافته است.
وی یکی از دلایل ورود مردم به محدوده حریم ریلی را استفاده از راه آهن به عنوان جاذبه تفریحی برای فیلم و عکس گرفتن دانست و گفت: توقف قطار در بهترین شرایط فنی حد اقل بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر طول میکشد، ضمن اینکه خود قطار به خاطر شرایطی که دارد کششی را بین عابر و خود ایجاد میکند. این خواهش را دارم که به هیچ عنوان وارد حریم راه آهن نشوند و از قطار به عنوان یک جاذبه استفاده نکنند.
سامعی گفت: در چند سال گذشته برخوردهای محدودی هم که وجود داشته به خاطر شرایط روحی و روانی بعضی افراد بوده و دیگر برخورد خاصی با عابر پیاده نداشتیم.
وی ادامه داد: راه آهن هیچ تکلیفی برای ایجاد دیوار حریم و یا حریمی که عبور از آن ممکن نباشد در قانون مشخص نکرده، تنها وجود حریم در قانون مشخص شده و کسی نباید وارد حریم نباید بشود و اینکه دیوار یا حصاری باشد در قانون مشخص نشده است.
معاون فنی و امور زیربنایی اداره کل راه آهن استان در مورد زمان ایجاد حریم فضای سبز گفت: تقریبا آماده سازی به صورت صد در صد انجام، چالهها کنده شده و خاک مناسب وجود دارد، اگر مشکل آب حل شود کاشت درختان آغاز میشود که تصمیمات خوبی هم گرفته شده و در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی میشود.
معاون امور عمرانی و زیر بنایی شهرداری یزد هم با بیان اینکه گاهی ورود به حریم راه آهن برای عبور از ریل انجام میشود گفت: با ایجاد حصار کامل در یک طرف عملا تردد از عرض ریل غیر ممکن میشود و اگر فاصلهای هم بین دیوارها وجود داشته باشد باید برطرف شود.
طیبی بهترین راه برای حصار کشی را کاشت درخت به جای دیوارهای بتنی عنوان کرد و گفت:، اما با توجه به خشکسالی و کمبود آب در زمینه شرب باید از پساب برای آبیاری استفاده شود که هنوز تخصیصی این زمینه داده نشده است و تا آب تامین نشود درختکاری ادامه مسیر ممکن نیست.
وی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی ما برای تامین آب فضای سبز شهری هم دچار مشکل هستیم و برای فضای سبز ۹ کیلومتر باقی مانده باید تعامل با اداره آب و پساب یزد صورت بگیرد تا بتوانیم تخصیص آب داشته باشیم.
طیبی تنها راه را صرفه جویی و استفاده از روشهای نوین و کاشت درختان با مقاومت بالا دانست که در سازمان سیما و منظر شهرداری در حال برنامه ریزیست که انشاالله به نتیجه برسد.