پخش زنده
امروز: -
بیست و هفتمین دوره جشنواره تابستانی کیش با هدف بهره مندی گردشگران از جذابیتهای کیش و تخفیف بازارها آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، جشنواره تابستانی برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ برگزار شد و هر دوره با استقبال پرشور مسافران برگزار شد.
جوامع و اصناف با همکاری مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش در تلاش هستند تا با برنامه ریزی دقیق و ارائه طرحهایی نو جشنواره امسال را پرشورتر از گذشته با هدف رونق چرخ اقتصاد کیش برگزار کنند.
کیش؛ جزیرهای با قابلیتهای منحصربهفرد
جزیره مرجانی کیش به عنوان یکی از خاصترین نقاط ایران برای تجربه سفر است.
کیش، با طبیعت چشمنواز، سواحل مرجانی، زیست بوم غنی دریایی، شهر تاریخی حریره، قناتهای ۲۵۰۰ ساله و غروبهای دلانگیز و تنوع بالای تفریحات دریایی، هوایی، مراکز خرید و جاذبههای شبانه روزی، مقصد پرطرفدار خانوادهها، طبیعتگردها و علاقمندان به گردشگری است.
اما با وجود این همه ظرفیت، پرسشهایی درباره کاهش جذابیت آن برای گردشگران مطرح است؟
نقدی بر تکرار و روزمرگی در برگزاری جشنوارهها
در سالهای اخیر، برخی گردشگران و ساکنان کیش، از تکرار برنامههای جشنواره تابستانی گلایهمند بودند. بسیاری بر این باورند که تنوع پایین در رویدادها و نداشتن خلاقیت در اجرا، موجب شده کیش از یک مقصد همیشه جذاب، به سفری تبدیل شود که اغلب «برای یکبار» توصیه میشود.
محمد، گردشگری که سومین بار به کیش سفر کرده، میگوید: «نخستین بار در اوایل دهه ۸۰ در جشنواره شرکت کردم. خاطرهانگیز بود؛ اما حالا برنامهها خیلی قابل پیشبینیاند.»
حرف دل بازاریان جزیره
غرفهداران و بازاریان کیش، که اقتصادشان وابسته به ورود گردشگر است، از کاهش استقبال گلایه دارند.
آنان از برخورداران اصلی صنعت گردشگری کیشاند و بهتر از هر کسی میدانند که حیات اقتصادیشان به رونق سفرها وابسته است.
رحمان ساداتنجفی، فعال اقتصادی و گردشگری، از ارائه تخفیفهای خرید، اجرای موسیقی زنده شبانه و برخی برنامههای حمایتی در جشنواره امسال خبر داده است.
او گفت: برای بازگشت به شرایط اقتصادی مطلوب، هماهنگی بیشتر و تصمیمهای اثربخشتری نیاز است.

هزینه سفر به کیش همواره یکی از چالشهای اصلی گردشگران و مسافران جزیره مرجانی کیش، است. با نرخ بلیتهایی با میانگین بین ۵ تا ۷ میلیون تومان و هزینههای اقامت، خوراک و تفریح، سفر به کیش برای یک خانواده سه نفر میتواند به دست کم ۵۰ میلیون تومان برسد.
این در حالی است که برخی کشورهای همسایه با ارائه بستههای گردشگری و سفر مقرون بهصرفه، سهم بالایی از بازار گردشگری ایران را به خود جذب کردهاند.
سمانه، گردشگری که برای بازگشت از کیش به تهران، بلیت ۵.۵ میلیون تومانی تهیه کرده، میگوید: سفر خوبی بود، اما برای یکبار کافیست.
در چنین شرایطی، سفر به کیش نیازمند بستههای حمایتی واقعی و کاهش ملموس هزینههاست.
اگرچه قیمتها تابع نرخ ارز هستند، اما ضرورت دارد که در ایام کمسفر، هزینههای اقامت و حملونقل مدیریت شده و مشوقهایی برای سفر درنظر گرفته شود.
برنامههای تازه؛ گامی به سوی تغییر؟
مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش از ارائه بستههای تخفیفی، افزایش پروازها، سفر اقساطی، قرعهکشی با جوایز ارزشمند و برگزاری رویدادهای شاد در مراکز خرید در جشنواره تابستانی کیش خبر دادهاند.
برگزارکنندگان جشنواره در تلاش هستند رونق را به فضای گردشگری و اقتصادی جزیره برگردانند.
مسئولان تأکید دارند با برنامههای منظم، در جشنواره امسال مخاطب را غافلگیر کنند، نه تنها فقط سرگرم.
بهره گیری از تجارب موفق دنیا؛ راهگشای صنعت گردشگری کیش
کارشناسان میگویند برای موفقیت در حوزه گردشگری، باید از روش کشورهای موفق نمونه برداری کرد؛ جایی که جشنوارهها با بستههای متنوع، خدمات منسجم، تبلیغات هوشمند و تجربههای نو برای گردشگر، بازده اقتصادی بالایی دارند و میتواند مسیر کیش را از بنبست تکرار خارج کند.
طرحهایی، چون رالی تابستانی، استعدادیابی ملی یا جشنواره خرید، اگرچه با اهداف خوب آغاز شدهاند، اما به دلیل تغییرات مداوم مدیریتی، یا نیمهکاره رها شدهاند یا به نتیجه نرسیدهاند.
کیش، خاص و جذاب
کیش را سرزمین آرامش نام گذاری کردهاند. مقصدی برای آنان که هم به آرامش دریا دل میبندند و هم به رنگارنگی شبهای پرجنبوجوش در بازارها، رستورانها و جنگهای شادی.
تبلیغات؛ مزیت دیده شدن در عصر فناوریهای نوین
با وجود شهرت کیش، تبلیغات حرفهای و هوشمندانه همچنان جای خالی در مسیر توسعه گردشگری دارد. دکتر محمود دهقان، استاد علوم ارتباطات، بر استفاده ترکیبی از رسانهها و تمرکز بر مخاطب هدف تأکید میکند.
استفاده هدفمند از فضای مجازی، رسانه ملی و تبلیغات محیطی متنوع، میتواند سهم کیش را در بازار گردشگری داخلی افزایش دهد.
کارشناسان ارتباطات بر تبلیغات هوشمند در بسترهای دیجیتال و شناخت دقیق مخاطبان تأکید دارند؛ موضوعی که تاکنون در کیش چندان جدی گرفته نشده است.
گامهای تازه؛ امید برای آینده؟
علی حسنلو، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به آغاز جشنواره تابستانی از مرداد گفت: بستههای تخفیفی، سفر اقساطی، برنامههای جدید و افزایش پروازها در دستور کار است.
به گفته مسئولان، جشنواره امسال تا روز کیش ادامه دارد و بودجه ویژهای به آن اختصاص یافته است.
تأکید بر نگاه ملی به کیش
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، نیز گفت: کیش باید با نگاهی کلان و ملی اداره شود. جزیره ظرفیتهای زیادی دارد که میتواند به رونق گردشگری کشور کمک کند.
محمد کبیری، افزود: افزایش ۱۷ درصدی ورود گردشگر در نوروز، نشانهای از ظرفیت پنهان گردشگری در توسعه کیش است. باید برای آینده برنامهریزی کنیم.
چشمانداز آینده؛ آزمونی برای تغییر رویکردها
مسئولان میگویند جشنواره امسال با نگاه تازهتری برگزار خواهد شد؛ بودجه ویژه اختصاص یافته، جلسات منظم با فعالان اقتصادی و پیگیری راهکارهایی برای رونق گردشگری، از جمله تلاشهای پشتپرده است. اگر این وعدهها در عمل هم دیده شود، شاید تابستان ۱۴۰۴ نقطهی آغاز فصلی تازه برای کیش باشد.
به هرحال کیش با همهی ظرفیتها و جذابیتهایش، نیازمند نگاهی ملی و مدیریتی پایدار است. این جزیره نهتنها یک مقصد گردشگری، بلکه دروازهای برای حضور مؤثر ایران در اقتصاد گردشگری منطقه است. فرصتها محدودند، ولی اگر امروز برای بازآفرینی کیش کاری نکنیم، شاید فردا دیر باشد.
پایانی برای یک آغاز؟
در میان همه وعدهها، تجربهها و چالشها، آنچه کیش را به آیندهای روشن نزدیک میکند، اراده برای تغییر، نوآوری و نگاه حرفهای به گردشگری است.
کیش، دروازه ورود ایران به بازار گردشگری بینالملل است و میتواند سهم بزرگی در تحول اقتصاد گردشگری کشور داشته باشد بهشرط آنکه مسئولان از تکرار فاصله بگیرند و نگاه تازهای به توسعه، تبلیغ و تجربه سفر در این جزیره زیبا داشته باشند.