• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۸۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

اشکالات اجرایی طرح ساماندهی کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور : اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می‌شوند.

اشکالات اجرایی طرح ساماندهی کنکوربه گزارش خبرگزاری صداوسیما ،جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
 
ابراهیم خدایی گفت: سازمان سنجش به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی که برای کنکور داشته است شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار داده است.
 
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این موضوع ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و در راستای سیاست‌های کلی سنجش و پذیرش است که جز سیاست‌های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون‌ها، استقلال دانشگاه‌ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون‌ها است. این سیاست‌ها در راستای همان سیاست‌های ساماندهی کنکور است.
 
خدایی ادامه داد: در کنکور دو کلمه کلیدی "سنجش و پذیرش" را داریم. سنجش یعنی آزمون‌های استاندارد پیشرفت تحصیلی است و استعداد تحصیلی تشخیص موفق بودن داوطلب در رشته انتخابی است. دو آزمون استاندارد در تمام دنیا برای رشته‌های پر متقاضی برگزار می‌شود. پذیرش هم به معنی اختصاص دادن صندلی است. با این دو کلمه کلیدی سنجش و پذیرش مؤلفه‌های پذیرش دانشجو یعنی: استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، جدا بودن سنجش از پذیرش و منطبق بودن شهریه و تقاضا است.
 
معاون وزیر علوم افزود: در وضعیت موجود این دو مؤلفه را داریم و آزمونی گرفته می‌شود که پیشرفت تحصیلی فرد را اندازه گیری می‌کند و تمرکز سنجش و پذیرش هم وجود دارد. علت تمرکز بر سنجش و پذیرش نیاز به نیروی متخصص در برهه‌هایی از زمان در برخی مراکز مثل دانشگاه فرهنگیان و وزارت بهداشت و…، تغییر نگاه به دانشگاه و تحصیل، فقدان صلاحیت حرفه‌ای و تغییر ترکیب بوده است.
 
رئیس سازمان سنجش درباره تفاوت‌های جذب دانشجو در ایران با سایر کشور‌ها افزود: تنها کشوری هستیم که در آن همه می‌خواهند وارد آموزش عالی شوند و کشوری با آموزش جزیره‌ای (انجام آموزش به صورت تکه تکه در چند وزارتخانه) هستیم، کشوری هستیم که با استفاده از سیستم سنجش و پذیرش نیرو استخدام می‌کنیم و تنها کشوری هستیم که سیستم متمرکز داریم.
 
وی گفت: شیوه فعلی نظام سنجش و پذیرش نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. از جمله نقاط قوت آن شفاف، پاسخگو بودن، عدم تبعیض، بالا بودن سرعت، دقت و امنیت، رقابت عادلانه و سراسری است و از جمله نقاط ضعف اساسی آن عدم مشارکت دانشگاه‌ها در جذب دانشجو، حساسیت بسیار زیاد و تحمیل فشار روانی بر داوطلب، تأثیر گذاری بر برنامه‌های درسی، وجود قوانین و مقررات متعدد، متنوع و بعضاً متناقض در این حوزه، عدم توجه به نیاز‌ها و توسعه کشور، ایجاد بازار کاذب برای مؤسسات کنکوری و صرف هزینه زیاد برای داوطلب است.
 
خدایی توضیح داد: در سال ۴۷ تا ۵۷ آزمون عمومی، اختصاصی و معدل داشتیم و دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو استقلال داشتند و دو سهمیه منطقه‌ای و آزاد بیشتر نداشتیم، ولی به مرور ۱۹ سهمیه در کنکور ایجاد شد.
 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال ۹۵ تصویب شد. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب شد که به جای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بشود و اعلام کرد از سال ۸۶ تا ۹۰ باید کنکور حذف بشود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود و اعلام شد هر سال سهم سوابق ۲۵ درصد اعمال شود و آموزش و پرورش به جای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب شود.
 
به گفته‌ی این مقام مسئول، سال ۹۲ مجلس این قانون را به دلیل عملیاتی نشدن عوض کرد و اعلام کرد که این درصد به تناسب پوشش سوابق تحصیلی در جذب دانشجو اعمال شود. در کنکور سال گذشته یک میلیون و ۳۹۳ هزار نفر داوطلب داشت.
 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجش بر اساس سه مؤلفه انجام می‌شود. به این صورت که آزمون اختصاصی را سازمان سنجش برگزار کند، هوش و استعداد تحصیلی را سازمان سنجش برگزار و امتحانات نهایی را آموزش و پرورش برگزار کند. همچنین گفته شده سهم کنکور ۴۰ درصد و تأثیر سوابق تحصیلی ۶۰ درصد باشد و برای آزمون هوش و استعداد سهمی در نظر گرفته نشده، ولی حق وتو به آزمون هوش در مقابل نتایج دو آزمون دیگر داده شده است. به این صورت که داوطلب اگر در آزمون استعداد حداقل نمره را کسب نکند حتی اگر در دو آزمون دیگر نمره مناسب را کسب کند، قبول نمی‌شود.
 
اقای بیات, [٢٤.٠٤.٢١، ١٧:١٩]معاون وزیر علوم توضیح داد: در این طرح به دانشگاه‌ها اختیار داده شده که در تک تک دروس کف نمره تعیین کند، ۳۰ درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته‌های کم متقاضی با استفاده از سوابق تحصیلی از جمله این سیاست‌ها است. هم اکنون ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند.
 
خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرایی این طرح توضیح داد: باید قوانین موجود در این مسیر که مصوب دستگاه‌های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می‌شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سال‌های قبل موفق به قبولی نشده‌اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می‌خورند و لذا تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود.
 
رئیس سازمان سنجش افزود: از سال ۸۴ امتحان نهایی برگزار می‌شود، ولی ما هنوز ۳۰ درصد سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به ۶۰ درصد راه زیادی داریم. در اختلاف استان‌ها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد کنیم.
 
دکتر خدایی گفت: نباید ۶۰ درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده‌اند اعمال شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شناسایی ۳۵۸ ملک مازاد برای مولدسازی در آذربایجان شرقی
پرتاب سه ماهواره ایرانی، نماد بلوغ علمی ایران
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری
پایان رقابت دسته ۹۴ کیلوگرم لیگ برتر وزنه‌برداری در اهواز
قرآن و نهج‌البلاغه بهترین سلاح برای مقابله با هجمه دشمن
آشنایی کودکان با نحوه حفاظت از محیط‌زیست در شهرستان کیار
پایان هفته سمنان با آسمانی غبارآلود
ضرورت توسعه مسکن و اشتغال در گیلان با بهره‌گیری از اراضی بلا استفاده
کنترل و پایش واحد‌های صنعتی تولید کننده گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری
رسیدگی به پرونده تخلف ۷۵۹ واحد نانوایی‌ در استان زنجان
شب لیلةالرغائب؛ شبی پر فضیلت برای رسیدن به آرزوها و پاک کردن دل از غفلت ها
تشکیل هیئت اجرایی گنبکی
سرمازدگی گلخانه خانه سبزی و صیفی روستای تشنیر
۳۰ بهمن، مهلت ارسال آثار به جشنواره قیزیل ایوان در زنجان
تداوم آلودگی تا فردا در اصفهان
بسته خبر‌های کوتاه ۴ دی در یک نگاه
اولین شب جمعه ماه رجب، لیله الرغائب یا شب آرزو‌ها
خبر‌هایی از مصوبات شورای اداری شهرستان سمنان
رودکی؛ آغازگر شعر فارسی و پدر نخستین دیوان پارسی
حصور مربی دوچرخه سواری چهارمحال و بختیاری در اردوی تیم ملی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تخریب بیش از ۱۰۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه کرشت پردیس
رهبر انقلاب: آیت‌الله میلانی واقعاً احیاگر حوزه علمیه مشهد بود
رقابت‌های فینال و رده بندی پنج وزن نخست امشب برگزار می‌شود
امروز؛ اختتامیه جشنواره تئاتر شهر
پیش بینی بارش باران در نوار شمالی؛ آلودگی هوا در برخی شهر‌ها
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۴ دی
نقش‌آفرینی مجریان رسانه ملی در صیانت از زبان فارسی
ساپینتو: از پیروزی مقابل المحرق و صعود خیلی خوشحالم
آغاز عرضه بنزین سوپر وارداتی در تهران
فردا، آخرین مهلت پذیرش بدون آزمون دانشجو در دانشگاه تهران
مظفری‌زاده: پیگیری حق و حقوق باشگاه از طریق کمیته استیناف هستیم
معرفی اعضای هیئت مدیره جدید خانه موسیقی
تاکید بر ضرورت کار کارشناسی و دقت نظر در بررسی لایحه بودجه
«اضطراب من»، «زمستان مرگبار» و «طوفان بی پایان»، آماده پخش از سیما
افزایش قیمت کاغذ و کاهش سرانه مطالعه
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
مدارس آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۳ دی ماه تعطیل شد  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)
این بار سلاح سرما علیه مردم غزه  (۱ نظر)