• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۴۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
فراخبر:

بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

یکی از لوازم توسعه ­یافتگی اقتصاد هر کشوری قبل از هر چیز، توجه به بازار مصرف داخلی است. بسیاری از کشورهایی که امروزه در زمره اقتصادهای بزرگ دنیا قرار گرفته ­اند از جمله چین نیز از این سیاست پیروی کرده­ اند.

پژوهش خبری:یکی از لوازم توسعه ­یافتگی اقتصاد هر کشوری قبل از هر چیز، توجه به بازار مصرف داخلی است. بسیاری از کشورهایی که امروزه در زمره اقتصادهای بزرگ دنیا قرار گرفته ­اند از جمله چین نیز از این سیاست پیروی کرده­ اند.

یعنی آنها قبل از اینکه بخواهند برای بازارهای خارجی محصولات خود را تولید کنند، از تمام توان خود برای تأمین مصرف داخلی با محصولات خودشان برنامه ­ریزی کردند؛ در واقع، آنها در قدم نخست تولید داخلی خود را حمایت و تقویت و سپس برای بازارهای صادراتی هدف برنامه ­ریزی کردند.

ایران نیز اگر بخواهد در مسیر رشد و توسعه اقتصادی حرکت کند و موانع و مشکلات اقتصادی را که با آن دست به گریبان است، پشت سر بگذارد، باید از ظرفیت بازار مصرفی 80 میلیون نفری خود استفاده کند. بازار مصرفی گسترده ایران، فرصت­ های فراوانی برای تولیدکننده ایجاد می­ کند و این موضوع ضرورت حمایت از تولیدکننده را بیش از پیش آشکار می­ سازد. یکی از بازارهای مصرفی تأثیرگذار بر اقتصاد کشور بازار لوازم خانگی است که توجه به ظرفیت موجود در این صنعت می­ تواند رونق اقتصادی و تقویت تولید داخلی را به دنبال داشته باشد.

سهم تولید داخلی در بازار لوازم خانگی

یکی از مهم ترین بازارهای تأثیرگذار داخلی، بازار لوازم خانگی است که بیشترین حجم بازار مصرفی را به خود اختصاص داده است و بخشی از آن متعلق به آمار 800 هزار ازدواج در سال است. به طوری که، گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران سالانه 20 هزار میلیارد تومان است که از این مقدار 5 هزار میلیارد تومان معادل 25 درصد سهم اجناس تولید داخل و 15 هزار میلیارد تومان معادل 75 درصد سهم اجناس خارجی است (نمودار شماره 1) و سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان سود را نصیب شرکت­ های تولیدکننده لوازم خانگی خارجی می­ کند.

به عبارتی، حدود 30 تا 40 درصد سود بازار لوازم خانگی نصیب شرکت­ های خارجی می­ شود و کمتر از 10 درصد سود نیز متعلق به تولید کنندگان داخلی است. این در حالی است که، در صنعت لوازم خانگی یک و نیم برابر بیش از ظرفیت تولید سرمایه گذاری شده است و این صنعت ظرفیت رقابت با بازار خارجی را نیز دارد.

 بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

نقش تبلیغات در اقناع فکری مصرف کنندگان

اگرچه برخی عقیده دارند که کیفیت باعث تصاحب بازار توسط کالای خارجی شده است، اما واقعیت امر آن است که آنچه بازار مصرفی لوازم خانگی خارجی را در کشور افزایش داده، تبلیغات گسترده شرکت­ های خارجی است که توانسته مشتریان را اقناع کند. به طوریکه، تنها دو شرکت خارجی(ال جی و سامسونگ) در سال حدود 760 هزار میلیارد تومان برای تبلیغ کالاهای خود هزینه می­ کنند، در حالیکه، سهم تبلیغات کل اجناس داخلی کمتر از 8 درصد این مبلغ(حدود 60 هزار میلیارد تومان) است.(نمودار شماره 2)

شاید بتوان گفت آنچه که باعث شده کالاهای خارجی بتوانند بازار لوازم خانگی ایران را تصاحب کنند، ضعف تبلیغات توسط شرکت­ های تولیدکننده داخلی برای معرفی محصولاتشان بوده است. از طرفی، سهم رسانه هایی که نقشی موثر در ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب دارند را نیز نباید نادیده گرفت؛ به طوریکه، رسانه ­های تصویری و مکتوب حجم عمده­ای از فضاهای تبلیغاتی در اختیار خود را به کالاهای خارجی اختصاص داده ­اند. حتی در تبلیغات شهری نیز حضور کالاهای خارجی پررنگ­تر از کالاهای داخلی است. 

بنابراین، تا زمانی که فضای تبلیغاتی در اختیار شرکت­ های خارجی باشد نمی ­توان از ظرفیت بازار مصرفی 80 میلیون نفری برای حمایت از تولید داخل، تغییر ذائقه مشتریان و سوق دادن آنها به استفاده از کالای داخلی بهره گرفت و لازمه ایجاد فضای مناسب تبلیغات برای تولیدکننده داخلی همکاری و هماهنگی بیشتر میان دستگاه ­های تبلیغاتی و تولیدکنندگان است.

 بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

اشتغال و واردات کالاهای خارجی

واردات، بیش از هر چیز محیط کسب و کار را تحت تأثیر قرار می دهد؛ کشور ما که اکثریت آن را جمعیت جوان و جویای کار تشکیل می­ دهد، برای بهبود فضای کسب و کار نیازمند تقویت صنعت و افزایش واحدهای تولیدی است. براساس آمار وزارت کار برای ایجاد هر شغل پایدار در کشور بین 70 تا 150 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است و اگر به صنعت لوازم خانگی توجه نشود و همچنان بازار در اختیار کالاهای خارجی باشد، با توجه به سود شرکت ­های خارجی از بازار لوازم خانگی، می‌توان گفت سالانه حدود 150 هزار فرصت شغلی در کشور از بین می­رود.[1] (نمودار شماره 3)

 بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

 نکته آخر 

اگر می­ خواهیم تحولی در اقتصاد ایجاد شود، فرصت­ های شغلی در جامعه ظهور و بروز یابند و بستر رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود، باید توجه ویژه به بازار مصرفی 80 میلیون نفری، حمایت ویژه از تولیدکننده و همچنین بهره­ گیری از ابزار تبلیغات به صورت جدی در دستور کار سیاست­گذاران اقتصادی قرار گیرد. دست­ یافتن به این مهم نیز با همکاری و هماهنگی بیشتر میان دستگاه­ های دولتی و تولید کنندگان، رفع اختلافات میان اصناف و تولیدکنندگان و همکاری بیش از پیش رسانه­ ها با تولیدکنندگان میسر خواهد شد.




[1]- آمار ارائه شده در مصاحبه با آقای غزنوی، دبیر مجمع کارآفرینان دریافت شده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت ، شهر بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
تأکید رئیس جمهور بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و اصلاح رفتار مدیریتی
یک طلا، دو نقره و یک برنز در کوراش به ایران رسید
مرسون: ایران از فرصت‌هایش به‌خوبی استفاده کرد
به‌کارگیری فناوری نوین راهکار کاهش چالش‌های تولید 
شعبان‌خمسه: استرالیا نسبت به بازی‌های قبل بهتر ظاهر شد
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
حمایت از بنگاه‌های خرد ایلام با طرح «طاها»
چاپ مقاله (ISI) سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مجله معتبر علمی
قطع گاز ویلا‌های خالی از آذرماه
تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در تنگه مرصاد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
نخستین دوره آموزشی هفتمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در زنجان
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۵ آبان ۱۴۰۴
امنیت جامعه خط قرمز پلیس
فردا ، آخرین مهلت ثبت نام در آزمون دکتری است
حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در جنوب لبنان
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)