• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۲۷۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
مصاحبه پژوهشی: (10 شهریور سالروز تصویب قانون بانکداری بدون ربا) (2)

نیاز به طرحی نو در بانکداری بدون ربا

پژوهشگر در این نوشتار در گفتگو با سیداحسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به بررسی ضعف­ های قانون بانکداری بدون ربا و آنچه که در آن باید مورد توجه قرار می­ گرفت، می­ پردازد.

چکیده مطلب:
- در بخش رفتار شرعی بانک ­ها، بخشی از عارضه، ناشی از ضعف شناخت تخصصی تدوین کنندگان قانون سال 1362 در خصوص نظام بانکی، ماهیت پول مدرن و اعتبارات بانکی بود.

-  ربا در داخل سیستم بانکی، موضوعی بود که در سال ­های نخست پس از انقلاب اسلامی، ذخیره دانش کشور در خصوص آن غنی نبود و تا زمانی که موضوع شناسی سطحی باشد، صرف بیان حکم کلی حرمت ربا، نمی ­توانست ریشه مشکل را بخشکاند.

- در خصوص قانون بانکداری بدون ربا گرچه به دشواری می­توان ایرادهای فقهی به محتوای قانون وارد ساخت، اما درباره سایر متغیرهای موثر بر تحقق هدف شرع، باید به ابعاد و زوایای متعدد دیگری توجه می­شد.

- مسیر تغییر از موضعیت ربوی موجود به شرایط غیر ربوی مطلوب در نظام بانکی، خود محتاج مهارتی در تدبیر امور است. حکمرانی امور به نحوی که یک امر واجب مثل حجاب یا یک امر حرام مانند ربا، در عینیت جامعه به سمت تحقق حرکت کند، خود صلاحیتی ویژه می­ طلبد.

پژوهش خبری صدا وسیما: یک سوم قرن از تصویب قانون ارزشمند بانکداری بدون ربا در شهریور 1362 می­ گذرد. قانونی که برخی از صاحبنظران معتقدند تنها به نحو صوری توسط بانک ­ها اجرا شده و به واقع، ربا از در بیرون رفت و پس از تغییر چهره، از پنجره مجدد وارد زندگی اقتصادی ما شده است. نداشتن قصد واقعی برای اجرای عقد توسط بانک و گیرنده تسهیلات که منجر به صوری شدن عقود می ­شود، تشویق فعالان به ارائه مدارک و فاکتورهای غیرواقعی، برآورده نشدن انتظارات در خصوص پاسخ به نیازهای قرض الحسنه،نبود نظارت بر مصرف وجوه مورد تخصیص، تحمیل شرط­ های ضمن عقد که ریسک را تنها به گیرنده تسهیلات منتقل می­ کند، نبود عقد خاص برای برخی نیازهای فعالان اقتصادی و امثال آن، تنها گوشه ­ای از نتایج مقررات موجود است. مختصات فوق در حوزه رفتار شرعی بانک­ ها، در کنار مصائب رفتار غیرتخصصی و فساد بانک­ ها، که عمدتاً ناشی از ناکارآمدی تنظیم ­گری و نظارت بانک مرکزی است، آمیزه­ای نامطلوب و تصویری نامرغوب از بانکداری ایران در اذهان بر جای گذاشته است. پژوهشگر در این نوشتار در گفتگو با سیداحسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به بررسی ضعف­ های قانون بانکداری بدون ربا و آنچه که در آن باید مورد توجه قرار می­ گرفت، می­ پردازد.

چرا قانون بانکداری بدون ربا موفق عمل نکرد؟

در بخش رفتار شرعی بانک ­ها، بخشی از عارضه، ناشی از ضعف شناخت تخصصی تدوین کنندگان قانون سال 1362 در خصوص نظام بانکی، ماهیت پول مدرن و اعتبارات بانکی بود. به نحوی که برخی صاحبنظران معتقدند یکی از چالش­ های قانون فوق، نگاه صرفاً فقهی به مسأله است. 

به عنوان مقدمه باید گفت، هر گزاره فقهی و تکلیفی شامل دو جزء است: موضوع و حکم. دانستن حکم وجوب یا حرمت یک امر مانند حجاب، شرب خمر یا قرض ربوی، مسأله­ ای است متمایز از شناختن موضوع آن. رخ دادن ربا، آن هم در دل سیستم نوپدیدی به نام بانک، خود نیازمند موضوع شناسی عمیق و دقیقی بود. ربا در داخل سیستم بانکی، موضوعی بود که در سال ­های نخست پس از انقلاب اسلامی، ذخیره دانش کشور در خصوص آن غنی نبود و تا زمانی که موضوع شناسی سطحی باشد، صرف بیان حکم کلی حرمت ربا، نمی­ توانست ریشه مشکل را بخشکاند.

مسأله دیگر آن بود که حتی اگر موضوع شناسی دقیقی از ربای بانکی نیز در دست ما بود، مسیر تغییر از موضعیت ربوی موجود به شرایط غیر ربوی مطلوب، خود محتاج مهارتی در تدبیر امور است. حکمرانی امور به نحوی که یک امر واجب مثل حجاب یا یک امر حرام مانند ربا، در عینیت جامعه به سمت تحقق حرکت کند، خود صلاحیتی ویژه می­ طلبد. ساده انگاری است اگر گمان کنیم جامعه به مثابه پادگانی است که صرف ابلاغ حکم فرمانده، سربازان اقتصاد یا سیاست یا فرهنگ را به سمت چپ یا راست می­ چرخاند. پیچیدگی نظام اجتماعی مدرن به گونه ­ای است که نخستین لازمه ساحت تدبیر و حکمرانی، فهم لوازم دیگرگون اداره امر عمومی، نسبت به مناسبات اجتماعی بسیط گذشته است. مثلاً نظارت نظام ­مند، یکی از کلیدهای اداره امور است. در موضوع ما، نظارت شرعی نظام ­مند، تمامی اقدامات احتیاطی و نظارتی است که به منظور اطمینان از انطباق فعالیت­ های بانکی با اصول و قوانین شریعت است. این در حالی است که در واقع، بانک مرکزی از حیث شرعی هیچگونه نظارت سیستمی بر بانک­ ها اعمال نمی ­کند. گرچه بانک مرکزی ایران اساساً در رسالت نظارت خود دچار ضعف اقتدار است، اما باز می ­توان گفت درخصوص نظارت بر معیارهای متعارف بانکی (مانند نسبت کفایت سرمایه) بسیار جدی­تر از نظارت شرعی است.

به عنوان نمونه بیش از 25 سال پیش کشورهای تجربه کننده بانکداری اسلامی به این نتیجه رسیدند که سازمانی برای حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی (AAOIFI) تاسیس کنند. حدود 15 سال از تأسیس هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) و آژانس رتبه بندی اسلامی بین المللی (IIRA) و 10 سال از انتشار نخستین استانداردهای کمیته بازل برای موسسات اسلامی و تأسیس مرکز داوری بانک ها و موسسات مالی اسلامی (ARCIFI) می­ گذرد. این نهادها و استانداردها به رتبه ­بندی بانک­ های اسلامی در مراعات قواعد منجر می ­شود و تا حد زیادی بر اعتبار بانک ­ها اثر می ­گذارد.

بنابراین، در خصوص قانون بانکداری بدون ربا گرچه به دشواری می­ توان ایرادهای فقهی به محتوای قانون وارد ساخت، اما درباره سایر متغیرهای موثر بر تحقق هدف شرع، باید به ابعاد و زوایای متعدد دیگری توجه می ­شد.

آنچه که باید در قانون بانکداری بدون ربا مورد توجه قرار می ­گرفت

به طور مشخص، در خصوص قانون بانکداری بدون ربا لازم بود به پرسش ­هایی از این دست توجه شود:

- چه مقدمات و بسترهایی برای رفع ربا در درون سیستم بانکی باید همزمان با ابلاغ قانون در پیش گرفته شود؟

- مناسبات داخلی مانند حسابداری بانک در دو سیستم ربوی و غیرربوی چه تغییری می ­کند؟

- ساختارهای بانکی مانند دولتی یا خصوصی بودن، شرکت سهامی بودن یا نبودن، چه رابطه­ ای با عملیات شرعی دارد؟

- شئون دیگر بانک مانند خلق پول چه نسبتی با تحقق عقود اسلامی دارد؟

- چه تغییراتی در آموزش پرسنل و مدیریت و نظام انگیزشی باید رخ دهد؟

- چه شرایطی باید در محیط کلان اقتصاد، قیمت و تورم و بازار دارائی ­ها مهیا گردد؟

- بانک­ ها برای پایبندی واقعی به محتوای عقود بانکی نیازمند چه اطلاعاتی هستند؟

- چه نهادی مسئولیت حسن تحقق هدف قانون و آئین ­نامه ­های آن را بر عهده دارد؟

- سازوکار اصلاح قانون به تناسب پیشرفت ابزارها و بخش مالی اقتصاد چیست؟

- و مسائلی از این قبیل.

 کلام آخر

نگارندگان قانون بانکداری بدون ربا، گرچه حکم شریعت را خوب می ­شناختند، اما درک عمیقی از موضوع بانکداری نداشتند؛ گمان می کردند بانک ظرفی است که در آن می­ توان هر قانون و محتوایی را به پیش برد. حتی به قواعد تدبیر و حکمرانی نیز مشرف نبودند تا حداقل نهادی برای نظارت شرعی در سیستم بانکی تعبیه کنند تا اختیارات و مسئولیت نظارت، تنظیم ­گری و پاسخگویی را برعهده گیرد، امری که بسیاری از کشورها برای آن تدارک دیده­ اند. گمان نویسندگان قانون سال 1362 آن بود که صرف حکم قانونی، بانک­ ها را ملزم می ­سازد که سنت اعتباردهی ربوی را به شیوه عقود اسلامی تغییر دهند. امید می ­رود تجربه ثلث قرن اخیر موجب اصلاح و ارتقاء قانون و در نتیجه عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران شود.

پژوهش خبری صدا و سیما// فاطمه حسینی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشف لاشه دو دلفین در ساحل خلیج گواتر و خور باهو
کشف قیمت بنزین سوپر وارداتی در بورس انرژی
فرهنگ گسترش تولید انرژی خورشیدی
نشست اعضای شورای اداری شهرستان تهران برگزار شد
کسب عنوان مقاله برتر در کنفرانس ملی حکمرانی آب
ضرورت کاهش مصرف ال‌پی‌جی و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور
ارسالی‌های شما به با مخاطبان در بیست و هفتم آبان
استفاده ترامپ از ونزوئلا برای انحراف افکار عمومی
تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور تحت حمایت کمیته امداد در مازندران
بهره‌مندی ۱۲۰۰ نفر نخبه همدانی از تسهیلات بنیاد نخبگان همدان
پاکستان جنایات اسرائیل در کرانه باختری را محکوم کرد
مسابقات مهارت های شغلی نداجا
ضرورت بازگشت زمان پاسخ‌دهی استعلام‌های گمرکی به سقف قانونی
نگاهی به برنامه های امروز رادیو فرهنگ
بزرگترین پرونده فساد فوتبال ترکیه با احضار ۱۰۲۴ بازیکن
تقریظ‌های رهبر انقلاب بر سه کتاب حوزه دفاع مقدس و مقاومت، رونمایی می‌شود
اجرای ۲۶ برنامه محوری کار آفرینی در چهار محال و بختیاری
راه‌اندازی سامانه رصد فضای مجازی انتخابات در استان با هوش مصنوعی
بانک تجارت آذربایجان‌غربی برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای استان اعلام آمادگی کرد
میزان محبوبیت ترامپ به ۳۸ درصد کاهش یافت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
فرخی دومین طلایی ایران در کشتی فرنگی
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)