• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۳۰۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
نشست پژوهشی:(به مناسبت ششم مهر،روز جهانی گردشگری)

بررسی ظرفیت ها و فرصت های صنعت گردشگری در رشد اقتصادی

با توجه به گستره فعالیت­ های صنعت گردشگری در سایر حوزه­ های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، این صنعت می ­تواند به عنوان یکی از مؤثرترین بخش­ ها در رشد و توسعه اقتصادی ایفای نقش کند؛

پژوهش خبری صدا و سیما: صنعت گردشگری به دلیل مزیت­ ها و فرصت­ های بی­ شماری که برای رشد و توسعه اقتصادی جوامع به همراه دارد، امروزه یکی از صنایع پیش­رو در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است. به طوریکه، کشورهایی همچون آمریکا که بزرگ­ترین تولید کننده نفت در جهان است، بالاترین آمار جذب گردشگر را به خود اختصاص داده است و این بخش را به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی خود مدنظر قرار می ­دهد. در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز کشورهایی همچون قطر، امارات متحده عربی و بحرین که همچون ایران از منابع نفت و گاز برخوردارند، سهم عمده­ای از درآمدهای خود را از طریق این صنعت کسب می ­کنند و سه رتبه اول جذب گردشگر را در ده بندی جهانی در این منطقه به خود اختصاص داده­ اند؛ این در حالی است که براساس آمارهای جهانی کشور ما به دلیل برخورداری از جاذبه­ های فرهنگی، طبیعی و تاریخی جزو ۵ کشور بالقوه توانمند در زمینه جذب گردشگر خارجی است؛ اما متأسفانه تاکنون این ظرفیت­ ها مورد توجه قرار نگرفته و باعث شده ایران در بین 141 کشور جهان رتبه 97 و در میان 16 کشور منطقه خاورمیانه و شمال­ آفریقا رتبه دوازدهم را به خود اختصاص دهد. بنابراین، با توجه به اینکه در حال حاضر توسعه اقتصادی بدون اتکاء به درآمدهای نفتی یکی از اولویت­ های سیاست­ های اقتصادی کشور است، ظرفیت­ ها و فرصت­ های موجود در صنعت گردشگری می ­تواند در تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های اقتصادی و همچنین رشد و شکوفایی کشور مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل، با توجه به پیش­رو بودن روز جهانی گردشگری(6 مهر) طی نشستی کارشناسی با حضور دکتر علی رحیم ­پور و دکتر ناصر رضایی، از کارشناسان صنعت گردشگری فرصت­ ها و ظرفیت­ های اقتصادی و اجتماعی این بخش و همچنین موانع و مشکلات صنعت گردشگری در کشور، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 سهم گردشگری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی

با توجه به گستره فعالیت­ های صنعت گردشگری در سایر حوزه­ های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، این صنعت می ­تواند به عنوان یکی از مؤثرترین بخش­ ها در رشد و توسعه اقتصادی ایفای نقش کند؛ چرا که صنعت گردشگری، فرصت تولید، ایجاد اشتغال، فقرزدایی و درآمدزایی را برای کشورها به همراه دارد. در واقع، از آنجا که گردشگری به سه شیوه مستقیم، غیر مستقیم و القایی در شاخص ­های کلان اقتصادی تأثیر می­ گذارد، اگر از ظرفیت ­ها و فرصت ­های بی­شماری که در این صنعت وجود دارد به خوبی استفاده شود، حجم بالایی از درآمدهای کشور را می ­توان از این صنعت تأمین کرد. در کشور ما، البته گردشگری سهم ناچیزی در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی دارد و براساس گزارشی که مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، در سال 93 سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی 6،1 درصد بوده که 81،5 درصد از این سهم نیز مربوط به گردشگری داخلی بوده است. حال اگر بخواهیم این سهم را گسترش دهیم باید زمینه­ های ورود گردشگران خارجی و همچنین سرمایه­ گذاری­ های خارجی را در این بخش فراهم کنیم. براساس آمارها، سالانه حدود 5 تا 6 میلیون گردشگر خارجی وارد کشور می­شود، که این رقم با اهداف صنعت گردشگری در افق 1404 که از جمله جذب 25 میلیون گردشگر خارجی و درآمدزایی 20 میلیون دلاری از این محل است، فاصله بسیاری دارد.

سهم گردشگری در اشتغال زایی

براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم کل گردشگری ایران در اشتغال زایی طی سال گذشته 5،6 درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و 938هزار و 500 شغل بوده که انتظار می ­رود در سال 2016 با رشد 3،8 درصدی به یک میلیون و 425 هزار شغل برسد و با رشد سالانه3،1 درصدی، در سال 2026، تعداد یک میلیون و 967 هزار شغل، یعنی 6،1 درصد از کل اشتغال را تحت پوشش قرار دهد.

فرصت ها و مزیت­ های صنعت گردشگری در کشور

اگر گردشگری را به پنج حوزه زیارتی، سلامت، طبیعت ­گردی و بوم­ گردی، فرهنگی- تاریخی و ورزشی در کشور تقسیم ­بندی کنیم، فرصت­ های این صنعت در کشور در سه حوزه فرهنگی، طبیعی و انسان ساخت قابل بررسی است. ایران به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی بالا، پوشش گیاهی مناسب، زندگی جانوری قابل اتکاء، آثار فرهنگی- تاریخی و مذهبی فراوان، پزشکان و متخصصان سرآمد و همچنین هزینه درآمد پایین نسبت به بسیاری از کشورها و جاذبه­ های طبیعی می­ تواند از جمله کشورهای برتر دنیا در صنعت گردشگری ایفای نقش کند. اگر فرصت­ ها و ظرفیت­ های موجود با مدیریت و برنامه ­ریزی مناسب مورد بهره ­برداری قرار گیرد، صنعت گردشگری می­ تواند به عنوان یکی از صنایع پیشرو در رشد و شکوفایی اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.

 رابطه گردشگری با کاهش آسیب های اجتماعی

یکی از مزیت­ هایی که صنعت گردشگری برای جوامع به دنبال دارد، کاهش مفاسد و آسیب­ های اجتماعی است. از آنجا که توسعه این صنعت همراه با توسعه اشتغال، بهبود سلامت روانی افراد و ایجاد امنیت همراه است، می­ توان از این ظرفیت برای بهبود و اصلاح آسیب­ های اجتماعی نیز بهره گرفت. در واقع، به دلیل رابطه مستقیمی که میان امنیت اجتماعی با توسعه اقتصادی برقرار است، صنعت گردشگری می ­تواند بسترهای ایجاد امنیت در جامعه و در نتیجه رونق اقتصادی را فراهم کند. در این رابطه، بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا، ایالات متحده، فرانسه و ... برای کاهش مفاسد اجتماعی و ایجاد امنیت پایدار بهره برده ­اند و توانسته­ اند با ارائه حمایت­ ها و تسهیلات ویژه برای توسعه گردشگری، از این مسیر بستر جذب گردشگران و سرمایه­ گذاران خارجی را در کشورشان فراهم کنند. کشور ما نیز با توجه به جاذبه­ های فراوان توریستی، می ­تواند فرصت­ های موجود در صنعت گردشگری را برای بهبود مشکلات اجتماعی و فرهنگی به خدمت گیرد.

اثرات منفی توزیع نامناسب تعطیلات در رونق گردشگری

تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلاتی همچون عید نوروز و یا تعطیلات تابستانی معمولاً سهم بالایی در گردشگری داخلی دارند، اما این موضوع مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. از جمله این مشکلات، حجم بالای ترافیک در جاده ­ها و تراکم مسافر در شهرهای توریست پذیر است که این موضوع بر کاهش جذب گردشگران خارجی نیز تأثیر مستقیم می­ گذارد، چراکه، معمولاً گردشگران خارجی نیز در فصول بهار و یا تابستان ایران را برای گردشگری انتخاب می­ کنند که به دلیل نداشتن زیرساخت­ های مناسب جاده­ای و خدماتی قادر به ارائه خدمات مناسب به آنها نیستیم. مشکل دیگری که تناسب نداشتن تعطیلات و سفرها در طول سال ایجاد می­ کند، متوجه مشاغل گردشگری است، به طوریکه بسیاری از اماکن اقامتی و پذیرایی که در اختیار بخش خصوصی است در فصول پاییز و زمستان معمولاً با کمبود مسافر مواجه هستند و بنابراین قادر به تأمین هزینه ­های جاری خود نیستند.

در بحث تعطیلات آخر هفته نیز، اگرچه این موضوع، یک موضوع چالشی است، اما اگر بخواهیم در فرآیندی قرار گیریم که بتوانیم تبادلات و تعاملات مختلف تجاری، توریستی و ... با سایر کشورها داشته باشیم، ساماندهی تعطیلات آخر هفته یکی از ضروریات است. در حوزه گردشگری، بسیاری از مواقع، گردشگرانی که ایران را برای سفر انتخاب می­کنند به دلیل تناسب نداشتن تعطیلات آخر هفته در ایران با کشور مبدأ در انجام کارهای اداری مربوط به سفر خود دچار مشکل می­ شوند و همین موضوع باعث آزردگی و عدم رضایت خاطر آنها می ­شود. بنابراین ساماندهی تعطیلات آخر هفته و همچنین توزیع تعطیلات تابستانی و عید نوروز در تمام فصول سال می­ تواند علاوه بر حل مشکلات سفرهای داخلی، فضای مناسب­تری را برای حضور گردشگران خارجی در کشور فراهم کند.

مشکلات ساختاری و ضعف در اطلاع رسانی مهم ترین موانع توسعه صنعت گردشگری

مهم ترین موانع و مشکلات صنعت گردشگری مربوط به مشکلات ساختاری در این بخش است. در حوزه ساختاری اقامت، پذیرایی، حمل و نقل، خرید و تورگردانی برای گردشگران اهمیت ویژه­ای دارد که متأسفانه این مؤلفه­ ها در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است. در حوزه اقامت با کمبود هتل­ و مکان­ های اقامتی متناسب با سلیقه و درآمد سایر گردشگران داخلی و خارجی مواجه هستیم، به طوریکه، در تهران که پایتخت کشور است تنها 6 هتل 5 ستاره وجود دارد، این در حالی است که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای فقیری مثل کنیا در این حوزه سرمایه­ گذاری­ های گسترده­ای انجام داده­ اند و در حال حاضر نایروبی پایتخت این کشور 19 هتل 5 ستاره دارد. در حوزه پذیرایی، با کمبود کافی­ شاپ­ ها و رستوران­ ها مواجه هستیم و قادر به ارائه خدمات پذیرایی مناسب و مورد نیاز گردشگران نیستیم. در حوزه حمل و نقل نیز امکانات و تسهیلات مناسب برای گردشگران در هر سه حوزه حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی در کشور اختصاص داده نشده است و بسیاری از گردشگران با مشکل حمل و نقل مواجه هستند. در حوزه خرید نیز نتوانسته­ ایم مراکز تجاری و فروشگاه­ هایی که قابلیت جذب گردشگر داشته باشد، ایجاد کنیم. در حوزه تورگردانی نیز، با ضعف و چالش ­های اساسی مواجه هستیم و بسیاری از مواقع، آژانس­ های مسافرتی که مسئولیت تورگردانی را بر عهده دارند، دوره ­های آموزشی لازم برای ارائه خدمات به گردشگران خارجی را نگذرانده­اند که این مسئله اغلب با نارضایتی گردشگران مواجه می­شود.

یکی دیگر از مشکلات این بخش، ضعف در اطلاع ­رسانی و فرهنگ­ سازی در حوزه گردشگری است. ما تاکنون نتوانسته­ ایم داشته­ ها و فرصت ­های گردشگری در کشور را چه در داخل و چه در خارج از کشور معرفی کنیم. همچنین، بعد امنیت که یکی از موضوعات مهم در گردشگری است، در کشور ما مورد غفلت واقع شده است و ما نتوانسته­ ایم ایران را به عنوان یکی از برترین کشورهای دنیا از نظر امنیت برای گردشگران خارج از مرزها معرفی کنیم. حضور کمرنگ بخش خصوصی در صنعت گردشگری نیز از دیگر موانع و مشکلات توسعه صنعت گردشگری است.

شفاف نبودن آمار در این حوزه نیز از دیگر مشکلات این حوزه است. متأسفانه به دلیل فرهنگ­ های غلط از جمله ترس از ارائه آمار دقیق از ضریب اشتغال، میزان درآمد، ورود و خروج مسافر توسط هتل­داران یا دیگر مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری و همچنین نداشتن سازوکار مناسب گردآوری آمار و اطلاعات مورد نیاز در این بخش، نمی­ توان سیاست­ گذاری و برنامه ­ریزی مناسب برای توسعه و افزایش ایفای نقش این صنعت را در اقتصاد انجام داد.

یکی دیگر از مشکلات صنعت گردشگری در کشور، توجه نکردن به حساب­ های اقماری  است. امروزه، حساب های اقماری یکی از بحث های اصلی در صنعت گردشگری دنیا است، اما این موضوع در کشور ما مغفول مانده و هیچ گونه اطلاعاتی از این نوع حساب­ ها در اختیار نداریم که این موضوع باعث می ­شود جایگاه واقعی گردشگری در اقتصاد و همچنین فعالیت­ های مربوط به گردشگری در کشور قابل تشخیص نباشد. بنابراین، اگر بخواهیم از ظرفیت ­های صنعت گردشگری در رشد و شکوفایی اقتصادی بهره ­مند شویم، بیش از هر چیز نیازمند سازوکارهای مناسب برای برطرف کردن این موانع و مشکلات هستیم.

رابطه صنعت گردشگری با اقتصاد مقاومتی

صنعت گردشگری موثرترین گام برای اقتصاد مقاومتی است و م ی­تواند منبایی برای اتکا به خود باشد. در واقع، اقتصاد مقاومتی می ­گوید از فرص ت­ها و مزیت­ های داخل استفاده کنید و با استفاده از آنها تهدیدهای بیرونی را نیز دفع کنید. حال با توجه به اینکه گردشگری بسیاری از مؤلفه ­های مطرح در تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری، حمایت از تولید، ایجاد فرصت­ های سرمایه گذاری خارجی، توسعه روستایی و ... را در بر می­ گیرد، می­ تواند در خدمت تحقق اقتصاد مقاومتی قرار گیرد که لازمه این امر برنامه ­ریزی و سیاست­گذاری مناسب با مزیت ­ها و فرصت­ های صنعت گردشگری در کشور است.

سرمایه گذاری خارجی ضرورت توسعه صنعت گردشگری در کشور

یکی از موضوعات مهم و قابل طرح در توسعه صنعت گردشگری بحث سرمایه­ گذاری خارجی است. اصولاً، ایجاد زیرساخت­های مناسب برای صنعت گردشگری و همچنین توسعه آنها، نیازمند سرمایه ­های عظیم و قابل ملاحظه ­ای است که معمولاً بسیاری از کشورها قادر به پرداخت آنها نیستند. بنابراین، بسیاری از کشورهایی که امروزه رتبه ­های برتر گردشگری و جذب توریست را به خود اختصاص داده ­اند، زیرساخت­ های لازم در این صنعت را به خصوص در ساخت هتل­ ها و مراکز تجاری با هزینه سرمایه ­گذاران خارجی تأمین کرده ­اند. از طرفی، حضور سرمایه گذاران خارجی در هر کشوری، ایجاد و ثبات امنیت را برای آن کشورها به همراه دارد، چراکه تا وقتی منافع اقتصادی آنها ایجاب می­ کند، از ثبات امنیت در آن کشور حمایت کنند و در نتیجه تهدیدات آنها نیز نسبت به کشور هدف کمتر می­ شود. به طور مثال، در دوبی که بسیاری از سرمایه­ داران کشورهای جهان اول و حتی سرمایه ­داران خاورمیانه و ایران، سرمایه ­گذاری­ های بسیاری در آنجا انجام داده­ اند، منافع آنها ایجاب می­ کند که همواره امنیت این کشور مورد توجه سرمایه­ داران و همچنین دولت­ های آنها باشد.

همچنین، از آنجا که سرمایه­ گذاران خارجی، به دنبال سوددهی و منافع اقتصادی حاصل از سرمایه­ گذاری خود در دیگر کشورها هستند، می­ توانند به عنوان مبلغانی برای تبلیغ و هدایت گردشگران به کشور هدف ایفای نقش کنند، که در نتیجه این امر، سرمایه ­های واقعی از گردشگری جذب درآمدهای کشور می­ شود.

سهم گردشگری در برنامه های توسعه

با توجه به اینکه گردشگری یکی از مؤلفه ­های اثرگذار در اقتصاد به شمار می ­رود، اما متأسفانه این صنعت در برنامه های توسعه مورد غفلت قرار گرفته است؛ به طوریکه، تا برنامه سوم هیچ­ اشاره­ای به این بخش نمی ­شود و در برنامه چهارم و پنجم نیز که سهم ناچیزی از برنامه­ ها را به خود اختصاص داده، زمینه عملیاتی و اجرایی شدن آن فراهم نشده است. البته در لایحه برنامه ششم توسعه گردشگری به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته، اما از آنجا که زیرساخت­ ها و بسترهای توسعه این بخش در کشور هنوز فراهم نشده است، تحقق اهداف صنعت گردشگری در این برنامه نیز مورد تردید است.

راهکارهایی برای توسعه و رونق صنعت گردشگری در کشور

- بررسی دقیق و کارشناسی فرصت­ ها و ظرفیت­ های گردشگری در کشور و شناخت واقعی جایگاه ایران در صنعت گردشگری جهان

- شناخت جایگاه صنعت گردشگری در حساب­ های ملی و تأثیر آن بر اقتصاد

- تدوین و ارائه قوانین و سازوکارهای مناسب فرهنگی، اجتماعی و گمرکی برای حمایت از گردشگران

- تبلیغ ایران به عنوان یکی از امن­ ترین کشورهای جهان به عنوان مقصد گردشگری از طریق دستگاه دیپلماسی و رسانه ­های برون­ مرزی

- فراهم کردن فضا وزیرساخت ­های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت گردشگری

- استفاده از ظرفیت­ های بخش خصوصی در تأمین زیرساخت ­های خدماتی برای گردشگران

- ساماندهی تعطیلات آخر هفته و توزیع مناسب سایر تعطیلات در تمام فصول

- توجه به روستا به عنوان یکی از مهم ترین ظرفیت­ های حوزه گردشگری در بخش بوم ­گردی و اجرای طرح­ های جامع روستایی

- سیاست­گذاری و برنامه ­ریزی با توجه به ظرفیت­ های و جاذبه­ های گردشگری کشور برای جذب توریست از سایر کشورها

- تدوین نظام آماری شفاف در این حوزه و تصمیم­ گیری براساس آن

- ارائه برند و نشان گردشگری برای کشور و تبلیغ آن در سایر کشورها از طریق دستگاه ­های دیپلماسی فرهنگی

- تأمین زیرساخت­ های حمل و نقل، اقامتی، پذیرایی، خرید و تورگردانی متناسب با نیاز گردشگران داخلی و خارجی

- در اولویت قرار دادن صنعت گردشگری در قالب پروژه ملی و توجه به مزیت­ های آن در رشد اقتصادی

- ارائه بودجه و تسهیلات مناسب بانکی به سرمایه­ گذاران این بخش

- بهره­ مندی از مدیران و کارشناسان متخصص در ساختار اجرایی و قانونی این صنعت 

پژوهش خبری صدا و سیما// فاطمه حسینی                                                

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
واگذاری زمین برای ساخت شبکه تصفیه فاضلاب
فردا، آغاز مهلت استعفای داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی روستا
پیروزی آویژه صنعت مشهد مقابل علوب آمل
معرفی قهرمانان موتورسواری سوپر اندرو ایران
تعیین تکلیف ۲ هزار و ۱۵۷ پرونده مسن در نیمه نخست امسال در گلستان
حلقه‌های معرفت، سپر بصیرت در برابر جنگ رسانه‌ای دشمن
تنش آبی بزرگترین چالش شبستر
برخورد دو خودرو سواری ، هفت زن را راهی بیمارستان کرد
اعزام ۱۳۰ دانش‌آموز دختر شازندی به مناطق عملیاتی جنوب
افتتاح و بهره برداری از ۳۵۰ طرح محرومیت زدایی در استان اصفهان در هفته بسیج
مهلت استعفای داوطلبان شورا‌های روستا تا ۳۰ آبان
برگزاری نماز وحدت بخش جمعه در کردستان
تیم ملی کبدی بانوان ایران عازم بنگلادش می‌شود
هم‌صدایی مردم در انتظار رحمت آسمانی
خسارات همکاری ترامپ با اسراییل در حمله به ایران باید اخذ شود
اجرای رزمایش اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه
برگزاری مسابقات دوچرخه سواری در سمنان
آغاز ساخت ۲ مدرسه در صدرا
نتایج هفته چهارم لیگ برتر بسکتبال بانوان
احداث سد آبریز مطالبه به حق مردم شهرستان‌های کهگیلویه و چرام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جمعه چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
اقتدار پهپاد ایرانی
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
الگوی آشوب
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
اهدای عضو جوان ۳۰ ساله به ۶ نفر بیمار نیازمند
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)