• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۸۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
صفحه نخست » عمومی
درس هایی از سوره طه

سوره ای که دعوت به میانه روی می کند + ترجمه تصویری

دستور به اعتدال و میانه روی در همه چیز حتی در دعا و عبادت از محورهای اصلی محتوای سوره طه است.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، سوره طه بیستمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۱۶ قرآن جای دارد. شروع این سوره با حروف مقطعه «طا» و «هاء» دلیل نام‌گذاری آن به نام «طه» است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
ابلاغ وحی توسط پیامبر (ص) بدون به سختی‌انداختن خود، دستور به اعتدال و میانه روی در همه چیز حتی در دعا و عبادت، قصه آدم و ماجرای هبوط وی از بهشت و داستان حضرت موسی (ع) از موضوعات این سوره است.
در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) آمده هر کس سوره طه را قرائت کند خداوند در روز قیامت ثواب همه مهاجران و انصار را به او عطا می‌کند.
سوره ای که دعوت به میانه روی می کندشروع این سوره با حروف مُقَطّعه «طا» و «هاء» را دلیل نام‌گذاری این سوره به نام طه دانسته‌اند. نام دیگر سوره طه «کلیم» است که از لقب حضرت موسی (ع) یعنی کلیم الله (هم‌سخن با خداوند) گرفته شده است؛ زیرا داستان این پیامبر و سخن‌گفتنش با خدا در این سوره آمده است.
سوره ای که دعوت به میانه روی می کند

ترتیب و محل نزول

سوره طه جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، چهل و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، بیستمین سوره است و در جزء ۱۶ قرآن جای دارد.
سوره ای که دعوت به میانه روی می کند

تعداد آیات و دیگر ویژگی‌ها

۱. دارای ۱۳۵ آیه به عدد کوفی، ۱۳۲ آیه به عدد بصری، ۱۳۴ آیه به عدد حجازی، ۱۴۰ آیه به عدد شامی، ۱۳۴۱ یا ۱۵۳۴ کلمه و ۵۲۴۲ یا ۵۳۹۹ حرف است.
۲. در ترتیب نزول، چهل و پنجمین و در قرآن کریم بیستمین سوره است.
۳. پیش از سوره واقعه و پس از سوره مریم در مکه نازل شد؛ جز آیات ۱۳۰ و ۱۳۱ که مدنی است.
۴. گفته‌اند سه آیه منسوخ دارد.
۵. این سوره از نظر حجمی جزو سوره‌های مئون و متوسط است که نیم جزء قرآن را شامل می‌شود
۶. یازدهمین سوره‌ای است که با حروف مقطعه آغاز می‌شود.
سوره ای که دعوت به میانه روی می کند

محتوای سوره طه

سوره ای که دعوت به میانه روی می کند

در آغاز این سوره، رمزی است خطاب به پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و نام سوره از آن گرفته شده است. خداوند در این سوره، داستان شگفت حضرت موسی علیه‌السّلام و برخوردش با فرعون و جادوگران و شیوه انحرافی سامری در حرکت ارتجاعی او در جامعه به سوی شرک را به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بیان کرده است تا دلگرمی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و آموزش مسلمانان فراهم آید. از این سوره به نام‌های «موسی» و «کلیم» نیز یاد شده است.
غرض این سوره تذکر و یادآوری از راه انذار است؛ زیرا، آیات انذار آن بر آیات تبشیرش غلبه دارد، و این غلبه به خوبی به چشم می‌خورد. سوره داستان‌هایی را بیان می‌کند که به هلاکت طاغیان و تکذیب کنندگان آیات خدا منتهی می‌شود، و حجت‌های روشنی را متضمن است که عقل هر کس را ملزم به اعتراف به توحید خدای تعالی، و اجابت دعوت حق می‌کند، و به یادآوری آینده انسان از احوال قیامت و مواقف آن و حال نکبت بار مجرمین، و خسران ظالمین منتهی می‌گردد.
این آیات- به طوری که از سیاقش بر می‌آید- با نوعی تسلیت از رسول خدا شروع می‌شود، تا جان شریف خود را در واداشتن مردم به قبول دعوتش به تعب نیندازد، زیرا قرآن نازل نشده برای اینکه آن جناب خود را به زحمت بیندازد، بلکه آن تنزیلی است الهی که مردم را به خدا و آیات او تذکر می‌دهد تا شاید بیدار شوند و غریزه خشیت آنان هوشیار گردد، آن گاه متذکر شده به وی ایمان بیاورند و تقوی پیشه کنند، پس او غیر از تبلیغ وظیفه دیگری ندارد، اگر مردم به ترس آمدند و متذکر شدند که هیچ، و گر نه یا عذاب استیصال و خانمان برانداز منقرضشان می‌کند، و یا اینکه به سوی خدای خود برگشت نموده در آن عالم به وبال ظلم و فسق خود می‌رسند، و اعمال خود را بدون کم و زیاد می‌یابند، و به هر حال نمی‌توانند با طغیان و تکذیب خود خدای را عاجز سازند. یکی از آیات برجسته این سوره آیه شریفه الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنی است؛ که با همه کوتاهیش مساله توحید را با همه اطرافش (توحید در ذات، صفات و...) متضمن است.
سوره ای که دعوت به میانه روی می کندعلامه طباطبایی هدف اصلی این سوره انذار و تبشیر از راه بیان داستان‌های اقوام گذشته داستان حضرت موسی (ع) می‌داند؛ آیاتی که حجت‌های روش برای عقل است تا خود را ملزم به اعتراف به توحید و اجابت دعوت حق کند و از احوال روز قیامت و خسران ظالمین، انسان را آگاه می‌سازد. به تصریح تفسیر نمونه سوره طه همانند دیگر سوره‌های مکی بیشتر سخن از مبدا و معاد می‌گوید و نتایج توحید و بدبختی‌های شرک را برمی‌شمرد.
سوره ای که دعوت به میانه روی می کند

مطالب سوره طه در چند بخش زیر می‌توان خلاصه کرد:

تعیین وظیفه پیغمبر اسلام (ص) و اینکه نباید خود را به رنج و سختی بیاندازد بلکه او تنها دعوت کننده است.
دستور به اعتدال و میانه روی در همه چیز حتی در دعا و عبادت.
اشاره به عظمت قرآن و بخشی از صفات جلال و جمال پروردگار.
داستان موسی (ع) و مبارزه او با فرعون، جادوگران و سامری در بیش از هشتاد آیه.
معاد و بخشی از خصوصیات رستاخیز.
سرگذشت آدم و حوا در بهشت و ماجرای وسوسه ابلیس و هبوط آن‌ها به زمین.
اندرز و نصیحت‌های بیدارکننده برای همه مؤمنان.
 

داستان‌ها و روایت‌های تاریخی سوره طه

در بیش از هشتاد آیه از سوره طه به صورت مفصل به داستان نبوت و تبلیغ حضرت موسی (ع) پرداخته و در آیات پایانی سوره نیز به داستان حضرت آدم (ع) و هبوط او به زمین اشاره شده است.
 

داستان موسی (ع):

آتش در وادی مقدس طُویٰ، گفتگو با خدا و برگزیدن موسی، معجزهٔ تبدیل عصا به اژد‌ها و ید بیضاء، امر به دعوت فرعون، همراهی حضرت هارون با موسی (آیات ۹-۳۲).
داستان تولد موسی و به نیل انداختن او توسط مادرش، رسیدن موسی به کاخ فرعون، بازگرداندن موسی به مادر (آیات ۳۸-۴۰).
قتل دشمن، زندگی در مدین و برگزیدگی (آیات ۴۰-۴۱).
رفتن به سوی فرعون، گفتگو با فرعون، مقابله با ساحران، ایمان ساحران و تهدید فرعون (آیات ۴۲-۷۳).
گذر بنی‌اسرائیل از دریا و غرق شدن فرعونیان (آیات ۷۷-۷۸).
نزول نعمات بر بنی‌اسرائیل، گوساله سامری، گفتگوی قوم با هارون، اعتراض موسی به هارون، گفتگوی موسی و سامری (آیه‌های ۸۰-۹۷).

داستان آدم (ع):

سجده فرشتگان و سرباززدن ابلیس، هشدار به آدم دربارهٔ ابلیس، وسوسه ابلیس و خوردن از شجره، هبوط به زمین (آیه‌های ۱۱۵-۱۲۳).
سوره ای که دعوت به میانه روی می کند

شأن نزول برخی آیات

آیات نخستین و آیه ۱۳۱ سوره طه دارای شأن نزول است.

سیاق آیات این سوره چنین می‌رساند که در مکه نازل شده، در بعضی اخبار هم آمده که آیه و اصبر علی ما یقولون در مدینه نازل شده، و در بعضی دیگر آمده که آیه و لا تمدن عینیک الی ما متعنا به ازواجا منهم.. نیز در مدینه نازل شده است. لیکن از ناحیه لفظ خود این آیات هیچ دلیلی بر مدنی بودن آن‌ها نیست.
 

میانه‌روی در عبادات

در روایات آمده است که پیامبر اسلام (ص) بعد از نزول وحی و قرآن بسیار عبادت می‌کرد و آن‌قدر بر پا‌های خود می‌ایستاد که متورم می‌شد؛ به همین دلیل آیات نخستین سوره طه نازل شد و به پیامبر (ص) دستور داد که این‌همه رنج و سختی در راه عبادت تحمل نکن و اعتدال را در دعا و عبادت رعایت کن. در اسباب نزول القرآن نوشته واحدی نیشابوری نیز آمده است که ابوجهل و نضر بن حارث و برخی از کفار قریش با طعنه به پیامبر و یارانش می‌گفتند که محمد با ترک آیین ما خود را به زحمت انداخته است و نزول قرآن را باعث سختی مسلمانان شده است که این آیات نازل شد و از مسلمانان و پیامبر (ص) خواست در عبادت میانه‌روی را رعایت کنند و خود را به سختی نیندازند.
 

تسلای پیامبر (ص)

درباره سبب نزول آیه ۱۳۱ سوره طه «وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَ‌ةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ...؛ و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ایشان را از آن برخوردار کردیم [و فقط]زیور زندگى دنیاست تا ایشان را در آن بیازماییم، دیدگان خود مدوز...» از ابو رافع خادم رسول الله (ص) آمده است که: روزی مهمانی برای آن حضرت رسید و حضرت مرا نزد یک یهودی فرستاد که مقداری آرد برای تهیه غذا برای مهمان نسیه کنم و اینکه تا اول ماه رجب آن را پس می‌دهد؛ ولی یهودی گفت من با او معامله نمی‌کنم مگر اینکه گروی بدهد. ابو رافع می‌گوید وقتی خبر این برخورد را به پیامبر دادم، فرمود به خدای زمین و آسمان اگر می‌فروخت به جای این پیراهن یا زره به او طلا می‌دادم. بعد از این ماجرا بود که این آیه برای تسلی و غم‌زدایی از پیامبر نازل شد.
 

نکته‌های تفسیری

استواء بر عرش (آیه ۵)
مفسران آیه ۵ سوره طه «الرَّ‌حْمَـٰنُ عَلَى الْعَرْ‌شِ اسْتَوَىٰ؛ خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است» را همانند دیگر آیاتی که از عبارت «استواء بر عرش» استفاده کرده‌اند، کنایه از عمومیت حکمرانی خدا بر همه عالم و گستردگی تدبیر الهی بر همه امور هستی از خرد و کلان و آسمانی و زمینی می‌داند که نشانه‌ای از توحید در ربوبیت خداوند است. استفاده از صفت «الرحمن» که بیان‌گر رحمت گسترده الهی است را مناسب با تدبیر و حکمرانی او در عالم هستی که همان استواء بر عرش است، دانسته‌اند. اسماءالحسنی (آیه ۸)

علامه طباطبایی آیه هشتم سوره طه «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» را از برجسته‌ترین آیات این سوره نامیده است. [۱۵]تعبیر اسماء الحسنی در این آیه را به معنای نام‌های نیک دانسته‌اند؛ اگرچه همه نام‌های پروردگار نیک است، ولی در میان اسما و صفات خدواند برخی دارای اهمیت بیشتری است که به نام «اسماء‌الحسنی» نامیده شده است. مراد از اسما الحسنی الهی را اسمایی دانسته است که مانند علیم، حی و قدیر بیان‌گر کمال محض خداوند و خالی از هر عیب و نقصی باشد. 
 

آیات مشهور سوره طه 

دعای حضرت موسی (ع)، آیات ۲۵ تا ۲۹ سوره طه، به خط کوفی
آیه شرح صدر
قَالَ رَ‌بِّ اشْرَ‌حْ لِی صَدْرِ‌ی وَیسِّرْ لِی أَمْرِ‌ی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یفْقَهُوا قَوْلِی﴿۲۵-۲۸﴾
(ترجمه: [موسی]گفت: پروردگارا، سینه‌ام را گشاده گردان، و کارم را برای من آسان ساز، و از زبانم گره بگشای، [تا]سخنم را بفهمند.)

این آیات مجموعه‌ای از درخواست‌های حضرت موسی (ع) از خداوند پیش از عزیمت به مصر برای سخن با فرعون است. [۱۸]در تفسیر الکاشف آمده است که موسی (ع) به خاطر سختی‌ها و رنج‌هایی که در زندگی متحمل شده بود، بی‌حوصله بود و زود خشمگین می‌شد و به مواردی همچون کشتن یکی از فرعونیان در دعوا، عدم تحمل در برابر کار‌های عبد صالح و کشیدن ریش برادرش هارون هنگام گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند به همین دلیل از خدا خواسته بود برای انجام وظایف رسالت که نیاز به شکیبایی دارد به او شرح صدر و قوت کلام و دلی استوار عنایت کند. آیه ۱۱۴
فَتَعَالَى اللَّـهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْ‌آنِ مِن قَبْلِ أَن یُقْضَىٰ إِلَیْکَ وَحْیُهُ ۖ وَقُل رَّ‌بِّ زِدْنِی عِلْمًا ﴿۱۱۴﴾
(ترجمه: پس بلندمرتبه است خدا، فرمانرواى بر حق، و در [خواندن]قرآن، پیش از آنکه وحى آن بر تو پایان یابد، شتاب مکن، و بگو: «پروردگارا، بر دانشم بیفزاى.»)

در تفاسیر آمده است که هرگاه جبرئیل قرآن را بر پیامبر (ص) نازل می‌کرد، وی از بیم اینکه مبادا قرآن را فراموش کند و به خاطر عشق به فراگیری قرآن و حفظ آن برای مردم، به هنگام دریافت وحی عجله می‌کرد و بدون مهلت دادن به جبرئیل برای اتمام سخن، شروع به بیان آن برای مردم می‌کرد؛ به همین دلیل خداوند در این آیه از پیامبرش می‌خواهد گوش فرادهد تا نزول وحی تمام شود و بعد به مردم ابلاغ کند. در تفسیر مجمع البیان سه احتمال برای دستور به عدم تعجیل در ابلاغ وحی بیان شده است:

پیش از آنکه جبرئیل وحی را به پایان برساند به تلاوت قرآن عجله نکند همانگونه که در آیه ۱۶ سوره قیامت نیز بر آن تأکید کرده است.
تا وقتی معانی قرآن برای تو آشکار نشده برای پیروانت نخوان.
پیش از آنکه وحی بر تو نازل شود درخواست نزول وحی نکن، زیرا خداوند بر حسب مصلحت نازل می‌فرماید. [۲۱]درباره فراز آخر آیه «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً» از پیامبر (ص) روایت است هرگاه روزی بر من آید که در آن بر علم من افزوده نشود و به درگاه خداوند تقرب پیدا نکنم، طلوع خورشید آن روز بر من مبارک نیست. آیه ۱۲۴
وَمَنْ أَعْرَ‌ضَ عَن ذِکرِ‌ی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکا وَنَحْشُرُ‌هُ یوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمَیٰ﴿۱۲۴﴾
(ترجمه: و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگی تنگ [و سختی]خواهد داشت، و روز رستاخیز او را نابینا محشور می‌کنیم.)

تنگی زندگی در این آیه را بیشتر به سبب کمبود‌های معنوی و نبودن غنای روحی و وابستگی بیش از حد به جهان ماده و ترس از نابودی دانسته‌اند و کسی که ایمان به خدا دارد و دل به ذات او بسته از همه این نگرانی‌ها در امان است. برخی مفسران تنگ‌دستی را ناشی از قوانین زمین می‌دانند نه آسمان یعنی بر اثر اعمال مردمی است که حق و عدالت را نابود می‌کنند و اگر آنان از آیین خدا پیروی می‌کردند یقینا هیچ نیازمندی بر روی زمین یافت نمی‌شد. 
 

آیات الاحکام سوره طه 

آیات ۱۴، ۱۳۰ و ۱۳۲ سوره طه را جزو آیات الاحکام دانسته‌اند. در این آیات بیشتر بر اهتمام به خواندن نماز در اوقات مختلف روز و شب تاکید شده است. 
 

فضایل و برکات سوره طه 

در فضیلت تلاوت سوره طه از پیامبر اسلام (ص) آمده کسی که این سوره را قرائت کند، در روز قیامت ثواب همه مهاجران و انصار به او عطا می‌شود. از امام صادق (ع) هم نقل شده خواندن سوره طه را ترک نکنید، زیرا خداوند آن را دوست دارد و هرکس آن را بخواند، او را نیز دوست خواهد داشت و هر که به خواندن آن مداومت کند خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راست او دهد و بر اعمال او سخت‌گیری نکند و آن‌قدر به او پاداش عطا فرماید تا خشنود گردد. برای تلاوت این سوره در تفسیر برهان آثار و برکاتی، چون آسان شدن ازدواج و برآورده شدن حاجات بزرگ ذکر شده است.
در روایات بر تلاوت سوره طه تأکید شده است. [۳]در روایتى از امام صادق علیه السّلام آمده است:
«تلاوت سوره طه را ترک نکنید که خداوند این سوره و تلاوت کننده آن را دوست مى‌دارد و هر که بر تلاوت آن مداومت داشته باشد، خداوند در روز قیامت نامه اعمال او را به دست راستش مى‌دهد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)