• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۸۱۱۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۲
اقتصادی
دادفر در گفتگوی ویژه خبری؛

سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داریم

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه واردات ۷۰ هزار خودرو بسیار عدد معقولی است ،گفت: نیاز بازار سالانه بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو است.

سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داریمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی دادفر در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: دولت و مجلس پس از چهار سال به این نتیجه رسیدند که نیاز بازار خودرو کشور با تولید و واردات پاسخ داده می‌شود که این نقطه عطفی در تجارت بازرگانی و تولید خودرو است.

وی گفت: شک نداریم که بازار خودرو در انحصار مطلق دو شرکت خودرو ساز داخلی است و با توجه به میزان تولید، عرضه آن‌ها ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: زمانی که نمی‌توانیم با تولید داخلی نیاز بازار را پاسخ دهیم باید به وسیله واردات خودرو این کار را انجام دهیم.

آقای دادفر گفت: حمایت از تولید داخل باید در قالب معافیت‌های مالیاتی یا تخفیف در سهم تامین اجتماعی باشد نه اینکه چهار سال بازار را به هم بریزیم در حالی که توان تامین نیاز داخلی را نداریم قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش دهیم و پس از چهار به این نتیجه برسیم که باید ۷۰ هزار خودرو وارد کنیم.

وی افزود: از سال ۷۰ تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار خودرو وارد کشور شد و به طور میانگین واردات خودرو از سال ۹۰ تاکنون سالانه بیش از ۵۵ هزار خودرو بوده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود و در این سال و سال ۹۵ بازار از نظر قیمت و تعداد برای پاسخگویی به مشتریان متعادل بود، زیرا نه واردکننده و نه تولیدکننده نمی‌توانستند به آسانی خودرو بفروشند.

آقای دادفر ادامه داد: واردات ۷۰ هزار خودرو بسیار عدد معقولی است، اما در تنظیم تعداد خودرو کشور و نیاز این بازار موثر نیست.

وی افزود: در دهه گذشته در شرایط عادی حدود یک میلیون خودرو سالانه به بازار عرضه می‌شد و بازار آن را جذب می‌کرد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: در سال‌هایی که سقف تولید داخلی به ۶۰۰، ۷۰۰ هزار خودرو رسید واردات را ممنوع کردیم بنابراین رقابت برای خرید خودرو ایجاد شد.

آقای دادفر با بیان اینکه حمل و نقل زیر ساخت توسعه است افزود: مجلس درآمد حاصل از واردات خودرو را به حمل و نقل ریلی درون و بیرون شهری اختصاص داده است.

وی گفت: واردات ۷۰ هزار خودرو در سال آینده سقف قیمتی تولیدات داخلی را کاهش می‌دهد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: ۹ راهکار در دولت گذشته برای جبران کمبود ارز ارائه دادیم، اما به هیچ کدام توجهی نشد.

آقای دادفر گفت: انجمن واردکنندگان خودرو نخستین مجموعه‌ای بود که ۱۱ بار به معاون اول دولت گذشته نامه نوشت و اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را اشتباه اعلام کرد.

وی افزود: باید اهلیت وارد کنندگان خودرو بیشتر سنجیده شود تا مردم منتفع و بازار آرامش بیشتری داشته باشد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: تعرفه‌های واردات خودرو برای هزار و ۵۰۰ سی سی، ۵۵ درصد، ۱۵۰۰ تا دو هزار سی سی، ۷۵ درصد و دو هزار سی سی تا دو هزار و ۴۹۹ سی سی ۹۵ درصد است.

آقای دادفر افزود: بعید می‌دانم بدنه دولت توان اجرای دستور رئیس جمهور در باره خودرو را داشته باشد.

وی گفت: آن زمانی که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته شد تحریمی وجود نداشت و نمی‌پذیریم جلوگیری از واردات خودرو به دلیل تحریم‌ها بوده است.

نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات
     
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به علت مطالبه عمومی و نارضایتی مردم از تولید خودرو داخلی به دولت اجازه داد سال آینده حدود صد هزار خودرو سبک و سنگین وارد کند.

 آقای عزت الله اکبری تالار پشتی افزود: اینکه دولت چگونه این قانون را اجرا کند در اختیار خودش است . کسانی که اهلیت دارند مانند خودرو سازان باید خودرو وارد کنند که بتوانند از تولید کننده خارجی امتیاز بگیرند.

وی افزود: واردات خودرو به وسیله تجار رویه درستی نیست. در کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی اعضا اطلاعات روز را ندارند و در زمینه واردات خودرو بحث خودرو لوکس را مطرح می کنند در حالی که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی ساعت ها روی طرح واردات خودرو کار کرده ایم و برای اینکه مشکل مردم حل شود دست دولت را باز گذاشته ایم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: اینکه هیات عالی نظارت به شورای نگهبان دیکته کند که فلان مطلب خلاف قانون اساسی است اشکال دارد زیرا مرجع تشخیص خلاف قانون و شرع، شورای نگهبان است ضمن اینکه طرح واردات خودرو را در مجلس با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی کردیم و مشکلی نبود.

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره خودرو اعمال کردند و در این زمینه نظر ما به ایشان از کسانی که مشاورشان هستند نزدیک تر است. نباید قانون گذار سومی قد علم و کار را معطل کند.

آقای اکبری تالارپشتی گفت: در ماده 4 مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو آمده است اگر کسی بتواند صادرات خودرو و قطعات آن را انجام دهد می تواند چه چیزهایی وارد کند.

وی افزود: اگر بخواهیم مطرح باشیم و خودرو ما قابلیت عرضه به بازارهای بین المللی را داشته باشد باید به صادرات تکیه کنیم.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: بر اساس مصوبه مجلس وزارت صمت باید میزان تقاضا برای خودرو را هر ساله نیازسنجی کند که چه تعداد خودرو وارد شود.

آقای اکبری تالار پشتی افزود: باید دست دولت را باز بگذاریم تا سیاست های خود را در جهت تامین منافع مردم اجرا کند.

وی گفت: ساز و کار اجرایی واردات خودرو در اختیار دولت است و این مصوبه با اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی در تعارض نیست بلکه باید به خواسته مردم و تنظیم بازار خودرو توجه کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: خودرو نباید کالای سرمایه ای باشد و در این عرصه دلال بازی شود.

آقای اکبری تالارپشتی گفت: هشت ماه پیش مدیران دو خودرو ساز مطرح کشور و انجمن خودرو سازان اعلام کردند مخالفتی با واردات خودرو نداریم.

وی افزود: دولت باید با تدبیر نیاز مردم برای استفاده از خودرو را رفع کند تا مردم حق انتخاب داشته باشند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه برای دو خودرو ساز کشور انحصار ایجاد شد و آنها از حمایت دولت برخوردار بودند گفت: بخش خصوصی در عرصه خودرو میدان دار نیست بنابراین دولت باید به آنها توجه کند.

آقای اکبری تالارپشتی افزود: تغییر ساختار ایران خودرو و سایپا موجب تولید داخلی بر اساس نیاز مردم باشد و خودرو را بر اساس نیاز آنها رقابتی کند.

وی گفت: تعرفه گذاری دولت بر واردات خودرو باید به گونه ای باشد که مشکل مردم حل شود.

خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را داشته باشد
 
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: واردات خودرو بر اساس آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب هیات وزیران و بر اساس قانون خودرو انجام می‌شود.

آقای محسن صالحی نیا افزود: واردات خودرو به وسیله دولت یا ارکان دولت مد نظر نیست و شرکت‌هایی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید امکان ارائه خدمات فروش، پس از فروش و تامین قطعات را داشته باشند.

وی گفت: خودرو‌های وارداتی باید استاندارد‌های لازم را نیز داشته باشند.

صالحی نیا افزود: برخی خودرو سازان برای تکمیل سبد کالا واردات داشتند که اگر بتوانند ضوابط خدمات پس از فروش و شاخص‌های استاندارد را رعایت کنند می‌توانند درخواست واردات خودرو داشته باشند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در دوره‌های گذشته واردات خودرو تابع مقررات عمومی بود گفت: از نظر کارشناسی واردات ۷۰ هزار خودرو لطمه‌ای به تولید داخل نمی‌زند.

وی افزود: به طور میانگین در سال‌های گذشته ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار هزینه هر خودرو وارداتی بود که اگر بخواهیم واردات انجام شود به حدود ۱/۴ میلیارد دلار نیاز است و باید بررسی شود آیا ظرفیت تامین این منابع را داریم.

آقای صالحی نیا گفت: ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولید داخل نبود بلکه در سه سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین المللی و تامین ارز با محدودیت‌هایی روبرو بودیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: ممنوعیت واردات خودرو تصمیم جلسه سران قوا بود، زیرا در آن زمان امکان تامین ارز حتی برای برخی کالا‌های اساسی نیز وجود نداشت بنابراین تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو گرفته شد.

وی گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تغییر نکرد و از ۴۰ تا ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودروهاست.

آقای صالحی افزود: برای خودرو‌های هیبریدی و برقی کمترین تعرفه قرار داده شده است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: یکی از دستورات رئیس جمهور در زمینه خودرو حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.

وی با بیان اینکه دولت در ایران خودرو ۶ درصد و در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تصمیمات نادرست خود سهام داری ایجاد شد و اکنون سهم‌هایی به عنوان خود سهام داری در دو شرکت خودروساز مطرح کشور وجود دارد.

آقای صالحی نیا گفت: اگر با شرایط و ضوابط به سمت بخش خصوصی دارای اهلیت برنامه و منابع حرکت کنیم افزون بر افزایش تولیدات کیفیت نیز بهبود می‌یابد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: تعرفه هر سال را حداکثر ۱۵ بهمن به دولت پیشنهاد می‌دادیم و دولت تصویب می‌کرد، اما امسال به دلیل اینکه امکان واردات خودرو وجود نداشت پیشنهادی نیز برای تعرفه ارائه نکردیم، اما از پیشنهاد‌ها درباره کاهش یا افزایش تعرفه استقبال می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بجای اینکه خودرو وارد کنیم نگاه بداخل داشته باشیم:
1)کیفیت خودروهای داخلی را بالا ببریم
2)برای ایرانی شغل و کار ایجاد کنیم نه خارجی ها
3) صادر کننده شویم به کشورهای منطقه و دور و نزدیک
4)تیراژ تولید را بالا ببریم
5) کیفیت ماشین آلات و خطوط تولید را بالاتر ببریم
6) به قطعه سازی توجه بیشتری بکنیم
7)بجای واردات خودرو با شرکتهای خارجی قرارداد های تولید مشترک ببندیم
واردات خودرو مردم را بی اعتمادتر به تولیدات داخلی میکند و ما را وابسته به ورود قطعات و لوازم یدکی میکند و هیچگاه خودرو ساز به معنای واقعی کلمه نخواهیم شد . بهترین کار واردات بتعداد محدود برای کارخانجات است تا از روی آنها مهندسی معکوس و کپی سازی انجام شود . ما مهندسان باهوش و با علاقه و پر انگیزه ای داریم که بدنبال فرصتی برای اینگونه کارها هستند البته اگر از طرف دولت و یا خودرو سازها حمایت شوند.
نظر شما
آخرین اخبار
بازرسی باشگاه های ورزشی
دستگیری اراذل و اوباش قمه‌کش در نور
بازی‌های همبستگی اسلامی ۲۰۲۵؛ نایب قهرمانی تیم بسکتبال ۳ نفره مردان ایران
بازدید بازرس کل استان تهران از اسلامشهر
اعزام ورزشکار چهارمحال و بختیاری به اردوی آمادگی جوانان مچ اندازی
هر شهروند ایلامی یک خیّر
نویسندگان پیشران تحول و روایتگر حقیقت
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
امکانات مراکز درمانی هشترود پاسخگوی نیاز بیماران نیست
تجلیل از مروجان کتاب و کتابخوانی در هرمزگان
فردین هدایتی: نشانم را به امام زمان تقدیم می‌کنم
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
اجرای ۱۳۰ میلیارد تومان طرح محله محور در ۱۰ محله منطقه ۱۵ اصفهان
مسابقات فوتبال لیگ پیشکسوتان استان اردبیل
عملیات موفق جستجوی زن سالخورده در ترکمانچای
مسابقات فوتبال لیگ نوجوانان استان اردبیل
خبر‌هایی از برنامه ریزی برای بزرگداشت هزاره مناره مسجد جامع سمنان
آغاز رقابت‌های قهرمانی تنیس خاکی کارگران کشور در اردبیل
بزرگداشت هفته بسیج با هزار و ۳۰۰ برنامه در چهارمحال و بختیاری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
خطیب‌زاده: آمریکا برای مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست
گام جدید واشنگتن علیه کاراکاس
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)