• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۰۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
اقتصادی » آب و انرژی

ناترازی نیم میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال ۱۰۳ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است یعنی تقریبا نیم میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای علی اکبر  نژادعلی در ارتباط با رسانه ملی گفت: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم. 
 
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.
 
نژادعلی افزود: اواخر سال ۹۸ - ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفر‌ها و کاهش مصارف بنزین در کشور  بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی گفت: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.
 
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.
 
وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودرو‌هایی که هر ساله به تعداد خودور‌های کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیه بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزار‌های غیر قیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.
 
نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزار‌های غیر قیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را بکنیم .
 
در ادامه این برنامه آقای سعید مداح مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط با رسانه ملی گفت: با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم و در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بود و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: ما عملا به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که معیانات را باز پالایش می‌کنند ما قادر هستیم با الگو‌های فرآیند خاصی که در تک تک این واحد‌ها متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره برداری رسیده می‌توانیم ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.
 
مروج گفت: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد ما مجبور هستیم از همه ظرفیت‌های موجود کشور حتی از انبار‌های خودمان استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که بتوانیم ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لتیر در روز به طور پیوسته تولید را داشته باشیم.
 
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیم دوم سال آینده به یکی از وارد کننده بنزین تبدیل می‌شویم.
 
در ادامه این برنامه آقای مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با رسانه ملی گفت: در سال‌های گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم، بعد از راه اندازی ستاره خلیج فارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم. اما الان متاسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیدیم.
 
وی افزود: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاست‌های قیمتی و دیگری ناشی از سیاست‌های غیر قیمتی است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
 نخعی ادامه داد: در بحث سیاست‌های قیمتی، قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشور‌های همسایه یا نسبت به کشور‌های دنیا خیلی پایین‌تر است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیاندازیم باید از تجربیات سایر کشور‌ها در این زمینه استفاده کنیم.
 
وی افزود: طبق مصوبه مجلس که تعدادی خودرو وارد کشورمی شود و این یک ایراد است، ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودرو‌های بی کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.
 
نخعی اضافه کرد: در یک بازه زمانی صنعت سی ان جی کشور طرحی به نام طرح سی ان جی شروع شد و تعدادی جایگاه سی ان جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد و متاسفانه این رویه ادامه داد.
 
وی ادامه داد: در چند سال گذشته تمرکز‌ها روی خودرو‌های فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعد‌ها رها شد که متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس برای ناترازی برق، بودجه، گاز جلسات متعددی گذاشتیم و مدام از این ناترازی صحبت می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صفحه نخست روزنامه های اصفهان(بیست و هشتم آبان ۱۴۰۴)
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استان‌های ساحلی پنج کشور
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
تداوم تخلفات در نبود نظارت
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
فرخی دومین طلایی ایران در کشتی فرنگی
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)