پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل ایرانخودرو با تأکید بر اهمیت «ساخت داخل» در صنعت خودرو، گفت: بدون این اصل، این صنعت فاقد ارزش خواهد بود و خواستار کارشناسی مجدد در تعرفهها شدند.
آقای عادل پیرمحمدی در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ درباره درخواست تسهیلات از بانک مرکزی برای رفع مشکلات مالی و بدهی ایرانخودرو؛ گفت: پیشبینی میکنیم فروش امسال ما به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. در تمام دنیا، بانکها و نهادهای مالی از تولیدکنندگان حمایت میکنند.
وی افزود: اگر تنها ۲۰ درصد از میزان فروش خود را در نظر بگیریم، معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان میشود که باید در قالب تسهیلات در نظر گرفته شود. اما درخواست (حد) فعلی ما حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که بسیار کمتر از حد معمول (حدود ۲.۵ درصد از فروش) ماست.
مدیر عامل ایرانخودرو با بیان اینکه در ابتدای امسال، ما درخواست ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک مرکزی داشتیم؛ گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومانی که قرار بود به ما داده شود، برای تزریق به شبکه تأمین و بهرهمندی قطعهسازان از این تسهیلات بود.
وی ادامه داد: این موضوع در وزارت صمت در حال بررسی است و امیدواریم که مساعدت لازم صورت گیرد تا بتوانیم این تسهیلات را به قطعهسازان ارائه دهیم که پشتوانه قوی برای حمایت از تولید و رفع موانع تولید خواهد بود.
مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که با این روند تامین منابع چه تفاوتی میان مدیریت بخش خصوصی و دولتی است؛ گفت: هیچ جای قانون نیامده که حمایت از تولید در کشور شامل بخش خصوصی یا دولتی است. حمایت از تولید شامل همه کارخانجات میشود.
وی افزود: حمایت از تولید که مورد تأکید مقام معظم رهبری و محور شعار سالهای اخیر است، فرقی نمیکند که مدیریت در دست بخش دولتی باشد یا خصوصی. متولیان حمایت از تولید نباید تفاوتی قائل شوند؛ در واقع، حاکمیت مسئول حمایت از تولید است و امیدواریم تناقضی در این مسئله وجود نداشته باشد و تاکنون نیز مشکلی در این خصوص پیش نیامده است.
پیرمحمدی درباره کاهش تعرفه واردات خودرو و قطعات گفت: تعرفه واردات خودرو نیاز به کار کارشناسی دارد. در حال حاضر، واردکنندگان قطعات CKD (Completely Knocked Down- قطعات کاملاً منفصل) توجیهی برای تولید خودرو ندارند؛ چرا که واردات خودروی کامل ارزانتر از واردات قطعات CKD است.
وی گفت: وقتی تعرفه واردات قطعات حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و خودروی کامل ۲۰ درصد است، این موضوع کمی آزاردهنده است. هدف اصلی خودروسازی، ایجاد ارزش افزوده با افزایش عمق ساخت داخل است؛ هرچه عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم و مواد اولیه را به محصول تبدیل نماییم، ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد میشود.
مدیرعامل ایرانخودرو افزود: این روال کاهش تعرفه ممکن است به خودکفایی آسیب بزند و سرمایهگذاری را کُند کند. امیدوارم تصمیمگیران در کاهش تعرفهها بازنگری کنند و به نحوی حرکت کنیم که سرمایهگذاری در جهت تولید شکل بگیرد.
وی تأکید کرد: سرمایهگذاری باید در صنعت سودده صورت گیرد. وقتی با قطعهسازان و سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در خودروهای هیبریدی و قطعات "هایتک" صحبت میکنیم، اولین سوالشان این است که آیا صنعت سودده شده است تا وارد سرمایهگذاری شویم؟
پیرمحمدی اضافه کرد: ما باید در قیمتگذاری و تعرفهها به گونهای عمل کنیم که زمینههای سوددهی و سرمایهگذاری برای سرمایهگذاران فراهم شود. صنعت خودرو بدون ساخت داخل ارزشی ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد: با مسیری که پیش رو داریم، بتوانیم به سطح کیفیای برسیم که برای مردم رضایتبخش باشد.
مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به پیروزی مردم در دفاع مقدس ۱۲ روزه، افزود: این موضوع مسئولیت ما را بیشتر میکند. ما نیز طی ۱۲ روز فعال بودیم و حدود ۱۹ هزار دستگاه خودرو تحویل مردم دادیم.
پیرمحمدی گفت: مسلماً با حرکت به سمت خصوصیسازی، اتفاقات خوبی در این صنعت خواهد افتاد و امسال محصولات جدیدی خواهیم داشت و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور حرکت میکنیم.